Abstrakt: |
W ramach badania analizie poddano następujące zagadnienia: charakterystykę osób umieszczających zdjęcia na portalach społecznościowych (TIK), motywy założenia kont na portalach, częstotliwość korzystania z kont, powody zamieszczania zdjęć, liczbę zdjęć umieszczanych na portalach, liczbę profili internetowych i in. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz indywidualnej ankiety, zawierający 82 pytania, w tym 66 zamkniętych i 16 otwartych. Analizą objęto 156 kart realizacji badania. W badanej próbie było 50,3% gimnazjalistów i 49,7% studentów. 53,8% wszystkich respondentów stanowiły kobiety. Jedna osoba na 10 badanych pracowała. 78,8% deklarowało zainteresowanie muzyką, 59,6% filmem, 49,4% sportem, 47,4% literaturą, a 42,9% komputerami. 26,6% ankietowanych spędzało w internecie tygodniowo mniej niż pięć godzin albo od sześciu do 10 godzin. 21% spędzało w internecie w tygodniu od 11 do 20 godzin, a blisko 14% do 30 godzin. Prawie 13% ankietowanych korzystało z internetu więcej niż 30 godzin tygodniowo. 66% badanych posiadało konto tylko na Facebooku albo na Naszej Klasie. Nie wykazano istotnego wpływu samooceny na zachowania respondentów na portalach społecznościowych. Studenci preferowali korzystanie z Facebooka, a gimnazjaliści z Naszej Klasy. Za najważniejsze powody założenia kont na portalach społecznościowych ankietowani uznali możliwość sprawdzania, co nowego dzieje się u znajomych (83 wskazania), oraz fakt, że znajomi posiadali już własne profile (82 wskazania). Dla dziewięciu osób ważna była możliwość przydatności konta w wykonywanej pracy. Badani doceniali, że dzięki portalom społecznościowym mogą odszukiwać starych znajomych i utrzymywać obecne znajomości. 27,6% respondentów uważało, że portale społecznościowe są bezpieczne. |