BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak działamy w sieci? Aktywność gimnazjalistów i studentów na portalach społecznościowych Nasza Klasa i Facebook
Instytucja:
Data: czerwiec 2010 – październik 2010
Badacz: Anna Blausz, Sonia Bzdakowicz, Ewelina Czartoryjska, Justyna Deredas-Dominiak, Ewelina Gołdyn, Anna Lesiak, Sylwia Męcfal, Jerzy Pawlik, Damian Piątkowski, Anna Salińska, Marta Szybura, Joanna Szypuła, Anna Tupiec
Abstrakt:

W ramach badania analizie poddano następujące zagadnienia: charakterystykę osób umieszczających zdjęcia na portalach społecznościowych (TIK), motywy założenia kont na portalach, częstotliwość korzystania z kont, powody zamieszczania zdjęć, liczbę zdjęć umieszczanych na portalach, liczbę profili internetowych i in. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz indywidualnej ankiety, zawierający 82 pytania, w tym 66 zamkniętych i 16 otwartych. Analizą objęto 156 kart realizacji badania. W badanej próbie było 50,3% gimnazjalistów i 49,7% studentów. 53,8% wszystkich respondentów stanowiły kobiety. Jedna osoba na 10 badanych pracowała. 78,8% deklarowało zainteresowanie muzyką, 59,6% filmem, 49,4% sportem, 47,4% literaturą, a 42,9% komputerami. 26,6% ankietowanych spędzało w internecie tygodniowo mniej niż pięć godzin albo od sześciu do 10 godzin. 21% spędzało w internecie w tygodniu od 11 do 20 godzin, a blisko 14% do 30 godzin. Prawie 13% ankietowanych korzystało z internetu więcej niż 30 godzin tygodniowo. 66% badanych posiadało konto tylko na Facebooku albo na Naszej Klasie. Nie wykazano istotnego wpływu samooceny na zachowania respondentów na portalach społecznościowych. Studenci preferowali korzystanie z Facebooka, a gimnazjaliści z Naszej Klasy. Za najważniejsze powody założenia kont na portalach społecznościowych ankietowani uznali możliwość sprawdzania, co nowego dzieje się u znajomych (83 wskazania), oraz fakt, że znajomi posiadali już własne profile (82 wskazania). Dla dziewięciu osób ważna była możliwość przydatności konta w wykonywanej pracy. Badani doceniali, że dzięki portalom społecznościowym mogą odszukiwać starych znajomych i utrzymywać obecne znajomości. 27,6% respondentów uważało, że portale społecznościowe są bezpieczne.

Deskryptory TESE: Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, pedagogika czasu wolnego, wypoczynek, bezpieczeństwo, relacje interpersonalne, komputer domowy, młodzież
TESE descriptors: Internet, ICT, computer, leisure education, leisure, safety, interpersonal relations, home computer, youth
Publikacje:
  • Raport z badania na temat: Jak działamy w sieci? Aktywność gimnazjalistów i studentów na portalach społecznościowych Nasza Klasa i Facebook. (2011). Pobrane z http://www.eksoc.uni.lodz.pl/is/doc/dzialanie_w_sieci.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"