BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak bogacić słownictwo nazywające uczucia?
Data: czerwiec 1992
Badacz: Urszula Kopeć
Abstrakt:

Przedmiotem badania był zasób słownictwa używanego przez uczniów do określania stanów psychicznych. Przeanalizowano 150 prac pisemnych uczniów liceum ogólnokształcącego i liceum ekonomicznego na tematy: Moje przeżycia u dentysty – list do koleżanki (kolegi)Napisz opowiadanie pt.: Zmartwienie. Rozpiętość słownictwa nazywającego uczucia była bardzo duża – od wypracowań zawierających tylko trzy słowa mówiące o uczuciach aż do takich, w których wystąpiło 28 tego typu słów. Najczęściej używano wyrazów: ból, strach, smutek, radość, żal; nieco mniej użyć miały słowa: niepokój, zdziwienie, krzywda, obawa; rzadko pojawiały się słowa: gorycz, wiara, irytacja, ufność, awersja. Słownictwo oceniono jako ubogie. Zaproponowano, aby od pierwszej klasy szkoły średniej stopniowo rozwijać słownictwo nazywające uczucia i emocje z wykorzystaniem ćwiczeń językowych, dotyczących np. Księgi Hioba, Żywota człowieka poczciwego M. Reja, pieśni Serce roście J. Kochanowskiego, sielanki Żeńcy Szymona Szymonowica, utworów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego; podano także konkretne propozycje zadań. Zaproponowano również systematyczne prowadzenie ćwiczeń mających na celu wprowadzenie do czynnego słownictwa uczniów związków frazeologicznych nazywających uczucia.

Deskryptory TESE: język ojczysty, ćwiczenie, kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, polski, uczeń, szkoła średnia, nauczanie, nauczanie języka
TESE descriptors: mother tongue, exercise, language skills, communicative competences, Polish, pupil, secondary school, teaching, language teaching
Publikacje:
  • Kopeć, U. (1992/1993). Jak bogacić słownictwo nazywające uczucia? Propozycje ćwiczeń do klasy pierwszej szkoły średniej. Język Polski w Szkole Średniej, 4, 109-113.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"