Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie narzędzia: Test Czytania Głośnego dla klas IV-VIII szkoły podstawowej autorstwa M. Sobolewskiej, przeznaczonego do pomiaru tempa, techniki i poprawności czytania, opracowanego w dwóch wersjach pilotażowych (pierwsza – 146 wyrazów, 278 sylab, wyrazy oparte na słownictwie podręczników szkolnych i magazynu telewizyjnego 5-10-15; druga – 176 wyrazów, 330 sylab, słownictwo ze "Szkolnego słownika synonimów" W. Cienkowskiego). Pilotażem objęto 150 uczniów klas IV-VIII; uwzględniono klasę, półrocze urodzenia, miejsce zamieszkania; w próbie były również dzieci dyslektyczne, nie badano dzieci z wadami wymowy. Badanie wykazało przydatność obu wersji testu; im starsza klasa, tym mniej błędów w czytaniu i wyższa średnia poprawnie przeczytanych sylab lub wyrazów; dziewczęta osiągały wyższe tempo czytania niż chłopcy; dzieci wiejskie badane pierwszą wersją testu uzyskały gorsze wyniki niż dzieci miejskie w zakresie liczby poprawnie przeczytanych sylab, wyniki dzieci badanych wersją drugą nie różniły się w sposób istotny w tym zakresie. W badaniu normalizacyjnym, w którym wykorzystano obie wersje testu, uczestniczyło 700 dzieci, po 140 dzieci z klas IV-VIII, 186 z dużych miast, 238 z małych miast, 276 ze wsi. |