BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Test Czytania Głośnego dla klas IV-VIII szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: 1997 – 1998
Badacz: Maria Sobolewska
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie narzędzia: Test Czytania Głośnego dla klas IV-VIII szkoły podstawowej autorstwa M. Sobolewskiej, przeznaczonego do pomiaru tempa, techniki i poprawności czytania, opracowanego w dwóch wersjach pilotażowych (pierwsza – 146 wyrazów, 278 sylab, wyrazy oparte na słownictwie podręczników szkolnych i magazynu telewizyjnego 5-10-15; druga – 176 wyrazów, 330 sylab, słownictwo ze "Szkolnego słownika synonimów" W. Cienkowskiego). Pilotażem objęto 150 uczniów klas IV-VIII; uwzględniono klasę, półrocze urodzenia, miejsce zamieszkania; w próbie były również dzieci dyslektyczne, nie badano dzieci z wadami wymowy. Badanie wykazało przydatność obu wersji testu; im starsza klasa, tym mniej błędów w czytaniu i wyższa średnia poprawnie przeczytanych sylab lub wyrazów; dziewczęta osiągały wyższe tempo czytania niż chłopcy; dzieci wiejskie badane pierwszą wersją testu uzyskały gorsze wyniki niż dzieci miejskie w zakresie liczby poprawnie przeczytanych sylab, wyniki dzieci badanych wersją drugą nie różniły się w sposób istotny w tym zakresie. W badaniu normalizacyjnym, w którym wykorzystano obie wersje testu, uczestniczyło 700 dzieci, po 140 dzieci z klas IV-VIII, 186 z dużych miast, 238 z małych miast, 276 ze wsi.

Deskryptory TESE: test standaryzowany, szkoła podstawowa, czytanie, język ojczysty, sposób oceny
TESE descriptors: standardised test, primary school, reading, mother tongue, evaluation method
Publikacje:
  • Sobolewska, M. (1999). Informacja o pracach prowadzonych w Pracowni Metod Diagnozy Psychologicznej i Pedagogicznej nad "Testem Czytania Głośnego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej". Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1, 118-120.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"