Abstrakt: |
Przedmiotem badania było określenie wpływu zmiennych osobowościowych na terminowość ukończenia studiów wychowania fizycznego. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakie są różnice w strukturze osobowości studentów kończących I rok studiów w terminie i tych, którzy je przerwali; jakie są różnice w strukturze osobowości studentów, którzy ukończyli studia w terminie, i tych, którzy je przerwali. Przyjęto hipotezę badawczą, mówiącą, że studenci kończący studia w terminie różnią się pod względem osobowości od osób, które przerwały studiowanie na uczelni wychowania fizycznego. W badaniu uczestniczyło 250 studentów Instytutu Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej, w tym 85 kobiet i 165 mężczyzn. Badania miały charakter podłużny. Do zebrania materiału posłużono się: Kwestionariuszem Osobowościowym Cattella, testem Domino, Inwentarzem Osobowości Eysencka, Kwestionariuszem Temperamentu Strelaua, Inwentarzem Stanu i Cechy Lęku Spielbergera, testem Nastroje i Humory Bussa-Durkee, skalą potrzeby osiągnięć (Widerszal-Bazyl), skalą potrzeby aprobaty społecznej Marlowe’a-Crowne’a oraz skalą kontroli wzmocnień Rottera. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że: studentki kończące pierwszy rok studiów w porównaniu z rówieśnicami, którym nie udało się zaliczyć pierwszego roku, wykazywały się wyższym poziomem potrzeby aprobaty społecznej, a studenci (w porównaniu z rówieśnikami) charakteryzowali się wyższym poziomem inteligencji płynnej, sumienności i potrzeby osiągnięć; respondentki, które przerwały studia po pierwszym roku, charakteryzowały się wyższym poziomem dominacji, paranoidalnej podejrzliwości, napastliwości słownej, także bardziej zewnętrzną lokalizacją kontroli (w porównaniu ze studentkami, które ukończyły pierwszy rok); badani, którym nie udało się skończyć pierwszego roku, byli bardziej ekspansywni, ekstrawertyczni, wykazywali się wyższym poziomem ruchliwości procesów nerwowych, lęku sytuacyjnego i napastliwości fizycznej oraz drażliwości (w porównaniu ze studentami, którzy ukończyli pierwszy rok); respondentki, które ukończyły studia, charakteryzowały się wyższym poziomem aprobaty społecznej; respondentki, które przerwały studia, były bardziej dominujące od swoich rówieśniczek, racjonalne, bardziej napastliwe w słowach; studenci, którzy nie ukończyli studiów, charakteryzowali się wyższym poziomem ekspansywności, neurotyzmu, ekstrawersji, ruchliwości procesów nerwowych, lęku jako stanu, lęku jako cechy, agresywności ogólnej, napastliwości pośredniej, urazu i drażliwości. |