Obserwuj
Tytuł badania: |
Zadanie "rozrywające" na egzaminie maturalnym z historii |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Krzysztof Jurek |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były wyniki uzyskane przez maturzystów z arkusza podstawowego podczas egzaminu z historii w 2006 roku. Do egzaminu w zasięgu działania OKE w Łodzi (województwo łódzkie i świętokrzyskie) przystąpiło 6616 osób (w analizie nie uwzględniono wyników pięciu osób ze względu na uzyskanie 0 punktów). Analizę przeprowadzono pod kątem łatwości zadań w poszczególnych staninach. W badaniu wykorzystano również program SPSS, dzięki któremu uzyskano krzywe charakterystyczne zadań oraz wyliczono parametry cechujące te zadania. Dzięki zastosowanym technikom badawczym wyodrębniono dwa tzw. zadania "rozrywające". W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zadaniami "rozrywającymi" były te odwołujące się do podstawowych umiejętności historycznych (tzn. umiejętności objaśniania najważniejszych przyczyn oraz sprawności chronologicznego porządkowania wydarzeń). Na podstawie zgromadzonego materiału okazało się, że czynnikiem istotnie utrudniającym poprawne rozwiązanie zadań był brak wiedzy. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, historia, ocenianie, test standaryzowany, egzamin końcowy, wiedza |
TESE descriptors: |
examination, history, marking, standardised test, final examination, knowledge |
Publikacje: |
- Jurek, K. (2007). Zadanie "rozrywające" na egzaminie maturalnym z historii. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (s. 579-585). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.