BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zadanie "rozrywające" na egzaminie maturalnym z historii
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Krzysztof Jurek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wyniki uzyskane przez maturzystów z arkusza podstawowego podczas egzaminu z historii w 2006 roku. Do egzaminu w zasięgu działania OKE w Łodzi (województwo łódzkie i świętokrzyskie) przystąpiło 6616 osób (w analizie nie uwzględniono wyników pięciu osób ze względu na uzyskanie 0 punktów). Analizę przeprowadzono pod kątem łatwości zadań w poszczególnych staninach. W badaniu wykorzystano również program SPSS, dzięki któremu uzyskano krzywe charakterystyczne zadań oraz wyliczono parametry cechujące te zadania. Dzięki zastosowanym technikom badawczym wyodrębniono dwa tzw. zadania "rozrywające". W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zadaniami "rozrywającymi" były te odwołujące się do podstawowych umiejętności historycznych (tzn. umiejętności objaśniania najważniejszych przyczyn oraz sprawności chronologicznego porządkowania wydarzeń). Na podstawie zgromadzonego materiału okazało się, że czynnikiem istotnie utrudniającym poprawne rozwiązanie zadań był brak wiedzy.

Deskryptory TESE: egzamin, historia, ocenianie, test standaryzowany, egzamin końcowy, wiedza
TESE descriptors: examination, history, marking, standardised test, final examination, knowledge
Publikacje:
  • Jurek, K. (2007). Zadanie "rozrywające" na egzaminie maturalnym z historii. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (s. 579-585). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"