BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zadania z pogranicza matematyki i fizyki jako narzędzie do badania rozumowania uczniów klas młodszych szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Małgorzata Skura
Abstrakt:

Celem badania było poznanie rozumowania uczniów w wieku od 7 do 10 lat, przyjrzenie się charakterystyce zmian rozwojowych dzieci, ustalenie, jakie procedury stosują uczniowie podczas rozwiązywania zadań, oraz wskazanie różnic między rozumowaniem uczniów młodszych i uczniów klasy czwartych szkoły podstawowej, które przechodzą na schemat rozumowania blokowego. Procedurę badawczą oparto na badaniach Zinajdy Iliicznej Kałmykowej (1964, 1973, 1982). Polegała ona na zaaranżowaniu sytuacji, w której tzw. silny uczeń (osiągający bardzo dobre i dobre wyniki w nauce, posiadający rodzeństwo, łatwo nawiązujący kontakty z innymi, chętnie i samodzielnie rozwiązujący zadania) tłumaczy młodszemu, słabemu uczniowi sposób rozwiązania trudnego zadania, ujawniając w ten sposób swoje procedury intelektualne bez zapośredniczenia ze strony osoby dorosłej. Posłużono się dwoma zadaniami diagnostycznymi własnej konstrukcji: WagaWoreczki z kamykami. Badaniem objęto pary uczniów silnych i słabych, uczęszczających do tej samej klasy. Doboru uczniów dokonano na podstawie wyników Testu Matryc Ravena oraz na podstawie opinii wychowawcy klasy. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zasadność podziału na ścieżki rozumowania: enaktywną, ikoniczną i symboliczną. Badane dzieci, niezależnie od wieku, stosowały te same strategie rozumowania. W wieku ośmiu, dziewięciu lat ustalały się procedury rozumowania, a różnice indywidualne dotyczyły precyzji tłumaczeń, nie logiki rozumowania. Badaczka oceniła, że długo trwa proces równoważenia się struktur poznawczych. Za równie odpowiednią do interpretacji zachowań dzieci uznała teorię skryptów (R.C. Schanka i R.P. Abelsona). Skrypt służący dzieciom do radzenia sobie z problemem wydawał się jednakowy dla dzieci z klas pierwszych i czwartych, przy czym w ciągu trzech lat następuje bogacenie i doskonalenie tego skryptu.

Author's Keywords: mathematics, childrens reasonsing, physics, learning difficulties
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój poznawczy, matematyka, fizyka, szkoła podstawowa
TESE descriptors: child development, cognitive development, mathematics, physics, primary school
Publikacje:
  • Skura, M. (2010). Zadania z pogranicza matematyki i fizyki jako narzędzie do badania rozumowania uczniów klas młodszych szkoły podstawowej. Kwartalnik Pedagogiczny, 4(218), 129-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"