Tytuł badania: |
Zadania tekstowe w edukacji matematycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 |
Badacz: |
Renata Reclik |
Abstrakt: |
W badaniu poświęconym rzeczywistym umiejętnościom rozwiązywania zadań tekstowych przez uczniów klas trzecich szkoły podstawowej wzięło udział łącznie 274 uczniów, w tym 146 dziewcząt i 128 chłopców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano test osiągnięć szkolnych złożony z 14 zadań tekstowych. Proste zadania tekstowe nie sprawiały badanym uczniom trudności. Odsetek poprawnych odpowiedzi wynosił ponad 90% (za poprawne rozwiązania badaczka uznała także te poprawnie rozwiązane, które nie zawierały odpowiedzi). Można zatem uznać, że po trzech latach nauki uczniowie nie mają problemu z zadaniami, które wymagają od nich schematycznych obliczeń. Druga seria zawierała proste zadania tekstowe na porównywanie różnicowe i ilorazowe. Zauważono, że tego typu zadania sprawiały już pewne problemy trzecioklasistom. W porównaniu z pierwszą serią niemal dwa razy więcej uczniów udzieliło błędnych odpowiedzi. Trzecia seria zadań tekstowych obejmowała zadania złożone, z którymi uczniowie stykają się w klasie drugiej i trzeciej. Z rozwiązaniem tych niezbyt trudnych zadań miała problem blisko jedna trzecia respondentów. W zakresie zadań niestandardowych uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami z luką. Blisko trzy czwarte uczniów nie potrafiło natomiast poradzić sobie z zadaniem zawierającym zbyt małą ilość danych. Blisko 34% trzecioklasistów nie próbowało nawet rozwiązać zadania z brakiem danych. |
Deskryptory TESE: |
matematyka, ćwiczenie, efekt uczenia się, postępy w nauce, rozumienie, rozumowanie, trudności w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce |
TESE descriptors: |
mathematics, exercise, learning outcome, study progress, comprehension, reasoning, learning difficulty, re-assessment |
Publikacje: |
- Reclik, R. (2011). Zadania tekstowe w edukacji matematycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: J. Szempruch, E. Zyzik i M. Parlak (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej (s. 207-216). Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego.
|