BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele wobec integracji
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Krystyna Prażmowska, Krystyna Skalik
Abstrakt:

Celem badania było zebranie informacji o nauczycielach uczących w ramach programu naturalnej integracji dzieci upośledzonych umysłowo w różnym stopniu – o stażu pracy, wykształceniu, przygotowaniu specjalistycznym, napotykanych trudnościach, oczekiwanej pomocy w zakresie realizacji programu. Ankietą objęto 107 nauczycieli z województwa częstochowskiego. Wśród nich 51% miało staż pracy od sześciu do 15 lat, 67% było ze środowiska wiejskiego, 68% miało wykształcenie wyższe; dwie osoby miały kwalifikacje do kształcenia specjalnego, 17 ukończyło kurs terapii pedagogicznej. Według 58% nauka dzieci upośledzonych w ich klasach wynikała z decyzji rodziców, według 18% – z sugestii poradni. Wszyscy badani zgłaszali problemy dydaktyczne, za których źródło uznawali niższą sprawność intelektualną dzieci – 70%, rozbieżności programowe szkoły masowej i specjalnej – 61%, 12% zgłaszało różne problemy natury wychowawczej. 80% badanych uważało, że dzieci te powinny przebywać w szkołach specjalnych, 10% – że powinny się uczyć w szkole macierzystej. Zainteresowanych podjęciem doskonalenia w formie dodatkowego kursu było ośmiu nauczycieli, doraźnymi formami pomocy – 55; 44 nie było zainteresowanych. Zdaniem 80% obecność dziecka upośledzonego w klasie była obojętna dla pozostałych dzieci i ich rodziców; według dwóch osób rodzice byli z tego zadowoleni, w opinii 13 reakcje pozostałych dzieci były przyjazne.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kształcenie integracyjne, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: teacher, inclusive education, intellectual disability, disability, teacher education
Publikacje:
  • Prażmowska, K. i Skalik, K. (1999). Nauczyciele wobec integracji. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 2, 78-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"