BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele wobec dysleksji
Instytucja:
Data: czerwiec 1997
Badacz: Renata Makarewicz
Abstrakt:

Celem ankiety było zbadanie postaw nauczycieli wobec uczniów z dysleksją. Kwestionariusz ankiety otrzymali nauczyciele pracujący we wszystkich szkołach podstawowych w Olsztynie. Ankietę wypełniło łącznie 767 osób, w tym 25,9% stanowili nauczyciele nauczania początkowego, 13,2% poloniści. W badanej populacji najmniej liczni byli nauczyciele geografii, muzyki i plastyki. 87% respondentów posiadało wyższe wykształcenie, około 6% – średnie. 7% nie podało informacji na temat posiadanego wykształcenia. Średni staż pracy ankietowanych wynosił 13 lat. 85% nauczycieli zetknęło się w swojej pracy zawodowej z uczniami dyslektycznymi. 11% respondentów twierdziło, że nigdy nie mieli kontaktu z takimi uczniami. Wielu nauczycieli postrzegało dysleksję wśród uczniów jako przejaw mody, co z kolei odwodziło ich od stosowania innych metod pracy z uczniem dyslektycznym. 90% respondentów twierdziło, że wiedzą, na czym polega dysleksja. 53% nie uważało dysleksji za chorobę. W opinii blisko 30% nauczycieli dysleksja była chorobą. 52% badanych stosowało zindywidualizowane metody pracy z dyslektykami, 41% jednak nie indywidualizowało pracy z uczniem dyslektycznym. Na potrzeby dyslektyków reagowali nauczyciele nauczania początkowego (17%), poloniści (około 10%), matematycy (3,5%), historycy (2%), nauczyciele języków obcych (2%), biolodzy (1,8%) oraz nauczyciele techniki (1,6%). Blisko 60% ankietowanych miało świadomość, że dysleksja nie ogranicza się jedynie do popełniania błędów ortograficznych. Poprawnie rozumieli termin dysleksja najczęściej nauczyciele nauczania początkowego oraz poloniści. 197 osób nie wierzyło w możliwość leczenia dysleksji. 67% nauczycieli widziało potrzebę specjalnego traktowania uczniów z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Połowa badanych twierdziła, że powinno się stworzyć specjalne szkoły albo klasy tylko dla dzieci z dysleksją. 80% ankietowanych widziało potrzebę popularyzowania wiedzy na temat dysleksji. Mimo opinii o braku podręczników poświęconych dysleksji 42% badanych twierdziło, że znają metody pracy z dyslektykami. Ponad połowa respondentów nie oceniłaby pozytywnie ucznia popełniającego błędy ortograficzne.

Deskryptory TESE: choroba, polski, ortografia, trudności w nauce, trudności w czytaniu, specjalne potrzeby edukacyjne, metoda nauczania, nauczyciel
TESE descriptors: illness, Polish, spelling, learning difficulty, reading difficulty, special educational needs, teaching method, teacher
Publikacje:
  • Makarewicz, R. (1999). Nauczyciele wobec dysleksji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2, 21-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"