BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież o swoich problemach i sposobach ich rozwiązywania
Data: [1993]
Badacz: Paweł Biłous, Henryka Długosz-Biłous
Abstrakt:

Celem badania było wykrycie typowych dla młodzieży problemów życiowych i preferowanych sposobów ich rozwiązywania. Badaniem kwestionariuszowym objęto 478 uczniów klas pierwszych i trzecich różnego typu szkół średnich (w tym 269 dziewcząt i 209 chłopców). Wyniki badania ujawniły, że spośród wyłonionych 11 kategorii problemów życiowych młodzieży najczęściej wskazywano na problemy społeczno-rodzinne (28,6%), następnie szkolne (22,2%), emocjonalno-uczuciowe (15,2%), związane z rozwojem osobistym (13,7%), trudnościami życia codziennego (5,3%), materialne (5,2%), związane ze zdrowiem (2,6%), egzystencjonalne (2,1%), dotyczące wyglądu zewnętrznego (1,7%), ogólnopolityczne (0,4%) i inne (0,3%). Dziewczęta częściej niż chłopcy zgłaszały problemy ze szkołą, społeczno-rodzinne, emocjonalno-uczuciowe i związane z wyglądem zewnętrznym. Chłopcy zaś częściej wskazywali na problemy ogólnopolityczne. Zgodnie z odpowiedziami badanych najczęściej stosowanymi przez uczniów sposobami radzenia sobie z problemami życiowymi były wytrwałe dążenie do celu (78%), stopniowe przybliżanie się do celu (58%), za wszelką cenę dążenie do samodzielnego poradzenia sobie z trudnościami (32%, najczęściej problemy społeczno-rodzinne), wykorzystanie wszystkich możliwych sposobów osiągnięcia celu (30%, najczęściej problemy życia codziennego), minimalizowanie kosztów (22%), zwrócenie się o pomoc do rówieśników (21%, najczęściej problemy z wyglądem zewnętrznym), wycofanie się w przypadku trudności (12%) i zwrócenie się o pomoc do specjalistów (9%, najczęściej problemy rozwoju osobowości). Ujemny związek korelacyjny wystąpił w przypadku problemów życia codziennego i stopniowego przybliżania się do celu.

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, zachowania społeczne, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, płeć
TESE descriptors: youth, secondary school, social behaviour, parent-child relation, interpersonal relations, gender
Publikacje:
  • Długosz-Biłous, H. i Biłous, P. (1994). Młodzież o swoich problemach i sposobach ich rozwiązywania. Przysposobienie do Życia w Rodzinie (dod.). Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 4-5.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"