BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kary i nagrody w domach dziecka
Data: 1993 – 1994
Badacz: Krystyna Socha-Kołodziej
Abstrakt:

Przedmiotem badania było karanie i nagradzanie wychowanków domów dziecka. Badaniem kwestionariuszowym objęto cztery placówki, 35 wychowawców i 120 wychowanków z województwa częstochowskiego. Wyniki badania ujawniły, że zdecydowana większość wychowawców opowiadała się za karami pedagogicznymi (odróżnionymi w ankiecie od niepedagogicznych), pozostali zaś uznali, że wszystkie kary są pedagogiczne. Wychowawcy równie często stosowali kary co nagrody (stwierdziło tak 64% wychowanków), a 14,5% wychowanków uznało, że częściej są nagradzani niż karani. Wychowawcy stosowali następujące kary: pozbawienie przyjemności lub ograniczenie czasu na oglądanie telewizji, kieszonkowego, wyjścia poza teren placówki, uczestniczenia w wycieczkach itp. Co piąty wychowawca uważał, że utrzymanie dystansu emocjonalnego w stosunku do wychowanka jest już wystarczającą karą. Stosowano również rozmowy indywidualne z dzieckiem i wobec całej grupy. Dzieci odpowiadały, że wychowawcy gniewali się na nie i nie odzywali, czasem krzyczeli, w jednym domu dziecka – stosowali kary fizyczne, czemu zaprzeczali badani wychowawcy. Do najczęściej karanych zachowań należały arogancja, niewykonanie poleceń, kłamstwa, kradzieże, bójki, wagary. Zdaniem wychowawców pod wpływem kary dzieci zmieniały chwilowo swoje zachowanie, lecz te pozytywne zmiany nie utrwalały się. Większość wychowanków, szczególnie młodszych, bała się kar i zamykała się w sobie, nie chciała rozmawiać z wychowawcą na temat swoich przewinień. Do najczęściej stosowanych nagród należało wzmocnienie pozytywne w postaci nagradzania bezpośrednio po reakcji/zachowaniu dziecka. Rzadko sięgano po nagrody w celu zachęcenia dziecka do zmiany zachowania. Żaden z wychowawców nie obiecywał nagrody, której wychowanek nigdy nie otrzyma. 2/3 wychowawców uważało, że nagroda zawsze wpływa na dziecko pozytywnie, pozostali twierdzili, że pobudza dziecko do działania jako zapowiedź uzyskania określonych korzyści.

Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, wychowawca, relacja dorosły – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, wychowanie dziecka
TESE descriptors: children in public care, educational childcare staff, adult-child relation, teacher-student relation, child rearing
Publikacje:
  • Socha-Kołodziej, K. (1994). Kary i nagrody w domach dziecka. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"