BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kary i nagrody stosowane w rodzinie a rozwój zdolności i postaw twórczych
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Grażyna Mendecka
Abstrakt:

Celem badania było określenie współzależności między rodzajem kar i nagród stosowanych przez rodziców oraz ich wzajemnymi proporcjami a rozwojem zdolności twórczych (wskaźnik – płynność wytwarzania dywergencyjnego). Sformułowano hipotezy: rodzice dzieci z grupy o wyższym od przeciętnej poziomie płynności wytwarzania dywergencyjnego stosują mniej restrykcyjne kary w porównaniu z rodzicami dzieci uzyskujących rezultaty przeciętne i niższe; rodzice dzieci uzyskujących ponadprzeciętne rezultaty w teście wytwarzania dywergencyjnego stosują bardziej proporcjonalne kary i nagrody. Badaniem objęto 57 dzieci z klas drugich szkoły podstawowej w wieku od ośmiu do dziewięciu lat. Zastosowano Test J. Zborowskiego (1986), skonstruowane próby o charakterze projekcyjnym (dokończenie 10 historyjek – podanie reakcji ojca i matki w związku z opowiedzianym zdarzeniem). Do grupy twórczej zakwalifikowano 24 dzieci, do mniej twórczej – 33. Wyniki badania nie potwierdziły przyjętych hipotez – rodzice bardziej twórczych dzieci stosowali więcej kar niż nagród. Spośród kar najczęstsze były kary cielesne – 32% wypowiedzi dzieci twórczych i 40% mniej twórczych, następnie krzyk – odpowiednio 17% i 22%, perswazja – 14% i 4%. W rodzinach dzieci twórczych była widoczna tendencja do podmiotowego traktowania dziecka – tłumaczenia mu zasad postępowania w przypadku popełnionego wykroczenia. Odnotowano różnice w sposobie nagradzania dzieci, m.in. rodzice dzieci bardziej twórczych w porównaniu z rodzicami dzieci mniej twórczych znacznie częściej stosowali czułe gesty w charakterze nagrody – 35% i 16%.

Deskryptory TESE: relacja rodzice – dziecko, rodzice, dziecko, kreatywność, wychowanie dziecka, wychowanie w rodzinie, uczeń, szkoła podstawowa
TESE descriptors: parent-child relation, parents, child, creativity, child rearing, family education, pupil, primary school
Publikacje:
  • Mendecka, G. (1997). Kary i nagrody stosowane w rodzinie a rozwój zdolności i postaw twórczych. Prace Naukowe. Psychologia, VI, 63-76.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"