BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kary w środowisku rodzinnym
Data: [1996]
Badacz: Małgorzata Sitarczyk
Abstrakt:

Przegląd badań dotyczył stosowania kar wobec dzieci z perspektywy wypowiedzi rodziców oraz dzieci i młodzieży, a także relacji między karami a funkcjonowaniem psychospołecznym dzieci i młodzieży. Badania empiryczne wskazywały, że matki częściej od ojców stosują restrykcyjny styl wychowania (Adamczuk, 1982; Harwas-Napierała, 1986; Kowalski, 1982; Rembowski, 1980). Wypowiedzi rodziców wskazywały również, że w środowisku rodzinnym częściej karano chłopców niż dziewczęta, różnicowano kary w zależności od wieku dziecka, a poglądy ojców i matek na temat stosowania kar są podobne (Sitarczyk, 1991). Najczęściej stosowano zakazy i nakazy, groźby, krzyk oraz kary fizyczne. Ponadto większość rodziców uznawała bicie za niezbędną metodę wychowawczą. Nie stwierdzono zależności między wykształceniem i wiekiem rodziców a preferowanymi metodami wychowawczymi (Sitarczyk, 1991). Przywołano również badania dotyczące stosowania kar przez młode małżeństwa studentów (Tyszka, 1990), zależności między stosowanymi karami i nagrodami a typem rodziny (Adamczuk, 1988), zależności między rodzajem i nasileniem kar a zmiennymi psychospołecznymi cechującymi rodzinę (Tyszkowa, 1985). Omówiono monografię na temat przemocy w rodzinie obejmującą przypadki 100 rodzin (Piekarska, 1991). Zaprezentowano również badania nad postawami ojcowskimi i macierzyńskimi (Kowalski, 1982). Na zakończenie przedstawiono badania potwierdzające tezę o kluczowym wpływie postaw rodzicielskich na rozwój osobowości i przystosowanie psychospołeczne dziecka (Ziemska, 1988; Kozłowska, 1984; Maslow, 1990).

Deskryptory TESE: przemoc, wychowanie dziecka, środowisko, rodzina, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: violence, child rearing, environment, family, parent-child relation
Publikacje:
  • Sitarczyk, M. (1996). Kary w środowisku rodzinnym. Edukacja, 1, 77-88.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"