BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Katastrofalna sytuacja procesu uspołeczenienia edukacji w szkolnictwie publicznym w świetle ogólnopolskich badań
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Bogusław Śliwerski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono metodą telefoniczną CATI wśród dyrektorów/zastępców szkół publicznych (podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych) oraz przewodniczących rad szkolnych lub rad rodziców. Ogółem badaniem objęto 1000 osób, w tym 500 dyrektorów/zastępców i 500 przewodniczących. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że rady szkół nie stały się organami uspołecznienia tych placówek, czy też demokratyzacji oświaty. Świadczy o tym fakt, że rady takie występowały w 4,5% szkół, w tym w 9% szkół ponadgimnazjalnych i 1,3% gimnazjów. W blisko 80% szkół rady rodziców odbywały się regularnie, bez względu na typ szkoły (chociaż najczęściej w szkołach ponadgimnazjalnych). Dyrektorzy i przewodniczący na ogół pozytywnie oceniali działalność rady rodziców czy rady szkoły. Respondentów zapytano, które z zadań realizowanych przez rady rodziców są w ich opinii słuszne i powinny być egzekwowane przez organ społeczny szkoły. Przewodniczący rad rodziców częściej niż dyrektorzy wskazywali w tym kontekście składanie wniosków przez organ społeczny szkoły o organizację zajęć dla uczniów o specjalnych potrzebach, wymagających specjalistycznej pomocy. Z kolei dyrektorzy częściej niż przewodniczący wymieniali opiniowanie przez organ społeczny szkoły pracy dyrektora, a także planu pracy wychowawczej placówki.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja, rada szkoły, demokracja, uspołecznienie, partycypacja, współzarządzanie szkołą, organy społeczne szkoły, rada rodziców, centralizm oświatowy, etatyzm
Author's Keywords: education, school council, democracy, socialization, participation, co-management of the school, school social authorities, the council of parents, educational centralism, etatism
Deskryptory TESE: dyrektor szkoły, zarządzanie szkołą, rada szkoły, administracja, rodzice, relacja rodzice – szkoła, uczestnictwo rodziców
TESE descriptors: headteacher, school management, school council, administration, parents, parent-school relation, parent participation
Publikacje:
  • Śliwerski, B. (2014). Katastrofalna sytuacja procesu uspołeczenienia edukacji w szkolnictwie publicznym w świetle ogólnopolskich badań. Ruch Pedagogiczny, 4, 35-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"