BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Katecheza równoprawnym przedmiotem szkolnej edukacji
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Marian Śnieżyński
Abstrakt:

Obserwacją objęto 92 lekcje religii i 213 lekcji z pozostałych przedmiotów w szkołach ponadgimnazjalnych w województwie małopolskim. Na podstawie wyników badania zauważono, że realizacja podającego toku lekcji była na podobnym poziomie w przypadku zajęć z katechezy i innych przedmiotów. Nauczyciele religii wypadli nieco lepiej w zakresie uświadamiania uczniom celów lekcji; braki uświadomienia tych celów zaobserwowano u katechetów na 32,6% lekcji, a u pozostałych nauczycieli na 43,2% zajęć. Katecheci nie uogólnili nowego materiału na 16,9% lekcji, a pozostali nauczyciele na 37,7% lekcji. Zasadę poglądowości stosowali nauczyciele religii na 10,4% lekcji, a pozostali na 19,6% lekcji. Stwierdzono ponadto najkorzystniejsze wyniki katechetów w zakresie różnicowania toków lekcyjnych i metod nauczania. Tok podający wystąpił na 68,7% katechez i 70,8% lekcji z pozostałych przedmiotów. Z kolei tok problemowy wykorzystywali nauczyciele religii na 22,5% lekcji, a pozostali nauczyciele na 2,3% lekcji. Dyskusje wystąpiły na 17,5% lekcji religii i 6,1% lekcji z pozostałych przedmiotów. Podobne wyniki uzyskali wszyscy nauczyciele w zakresie realizacji metod dialogowych na lekcjach religii. Okazało się bowiem, że katecheci zadawali uczniom na jednej lekcji średnio 27,2 pytania, a pozostali nauczyciele 26,4 pytania. Uczniowie podczas jednych zajęć zadawali katechetom średnio 6,7 pytania, a innym nauczycielom 2,9 pytania.

Autorskie słowa kluczowe: cele kształcenia, treści nauczania, proces nauczania
Author's Keywords: goals of education, contents of education, educational process
Deskryptory TESE: religia, katolicyzm, treści kształcenia, program nauczania, metoda nauczania
TESE descriptors: religion, Catholicism, content of learning, curriculum, teaching method
Publikacje:
  • Śnieżyński, M. (2014). Katecheza równoprawnym przedmiotem szkolnej edukacji. Katecheta, 5, 13-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"