Abstrakt: |
Obserwacją objęto 92 lekcje religii i 213 lekcji z pozostałych przedmiotów w szkołach ponadgimnazjalnych w województwie małopolskim. Na podstawie wyników badania zauważono, że realizacja podającego toku lekcji była na podobnym poziomie w przypadku zajęć z katechezy i innych przedmiotów. Nauczyciele religii wypadli nieco lepiej w zakresie uświadamiania uczniom celów lekcji; braki uświadomienia tych celów zaobserwowano u katechetów na 32,6% lekcji, a u pozostałych nauczycieli na 43,2% zajęć. Katecheci nie uogólnili nowego materiału na 16,9% lekcji, a pozostali nauczyciele na 37,7% lekcji. Zasadę poglądowości stosowali nauczyciele religii na 10,4% lekcji, a pozostali na 19,6% lekcji. Stwierdzono ponadto najkorzystniejsze wyniki katechetów w zakresie różnicowania toków lekcyjnych i metod nauczania. Tok podający wystąpił na 68,7% katechez i 70,8% lekcji z pozostałych przedmiotów. Z kolei tok problemowy wykorzystywali nauczyciele religii na 22,5% lekcji, a pozostali nauczyciele na 2,3% lekcji. Dyskusje wystąpiły na 17,5% lekcji religii i 6,1% lekcji z pozostałych przedmiotów. Podobne wyniki uzyskali wszyscy nauczyciele w zakresie realizacji metod dialogowych na lekcjach religii. Okazało się bowiem, że katecheci zadawali uczniom na jednej lekcji średnio 27,2 pytania, a pozostali nauczyciele 26,4 pytania. Uczniowie podczas jednych zajęć zadawali katechetom średnio 6,7 pytania, a innym nauczycielom 2,9 pytania. |