BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Błędy wychowawcze w praktyce resocjalizacyjnej
Data: 1990
Badacz: Marek Maciąg
Abstrakt:

Badanie miało na celu opis preferowanych przez pedagogów resocjalizacyjnych sposobów oddziaływań wychowawczych ujmowanych w kategoriach błędów wychowawczych. Badaniem objęto 34 pedagogów pracujących z młodzieżą niedostosowaną społecznie w instytucjach resocjalizacji zakładowej (zakładzie wychowawczym i poprawczym) oraz w warunkach otwartych (kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą). 56% próby stanowili mężczyźni, 44% kobiety. Ponad 80% badanych ukończyło wyższe studia pedagogiczne, średni staż pracy wynosił 10 lat. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Autoakceptacji Wychowawcy (A. Gurycka, 1990). Wyniki badania pozwoliły zidentyfikować łącznie 264 rodzaje błędów wychowawczych popełnianych przez pedagogów resocjalizacyjnych, w tym 110 błędów popełnianych przez kuratorów sądowych, 98 – przez wychowawców zakładu wychowawczego, 56 – przez wychowawców zakładu poprawczego. Różnice między średnią liczbą popełnianych błędów badanych z wymienionych grup okazała się nieistotna statystycznie. Kuratorzy sądowi najczęściej popełniali błędy: idealizacji dziecka – nadmiernie opiekuńczy stosunek do dziecka (22,7%), eksponowania siebie – nadmierne koncentrowanie uwagi dziecka na walorach osobistych wychowawcy (18,2%), agresji i rygoryzmu (po 16,4%). Wśród pedagogów z zakładu wychowawczego kolejność popełnianych błędów wychowawczych była taka sama jak w przypadku pedagogów. Wychowawcy z zakładu poprawczego najczęściej popełniali błąd hamowania aktywności – przerywanie lub ograniczanie aktywności własnej wychowanka (19,6%), idealizacji wychowanka (16,1%) oraz eksponowania siebie i agresji (po 14,3%). We wszystkich grupach najrzadziej popełniano błędy zastępowania, ulegania i obojętności.

Deskryptory TESE: resocjalizacja, wychowanie dziecka, przestępczość, wychowawca, relacja dorosły – dziecko
TESE descriptors: correctional education, child rearing, dellinquency, educational childcare staff, adult-child relation
Publikacje:
  • Maciąg, M. (1993). Błędy wychowawcze w praktyce resocjalizacyjnej. Opieka, Wychowanie, Terapia, 3, 24-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"