Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu ustalenia stanowiska rodziców na temat postawy nauczycieli edukacji integracyjnej. Główny problem badawczy stanowiło pytanie: Czy i jakie błędy wychowawcze dostrzegają rodzice uczniów zdrowych i niepełnosprawnych w zachowaniach pedagogów uczących ich dzieci w oddziałach integracyjnych? Badaniem objęto grupę 30 rodziców dzieci zdrowych i 30 rodziców dzieci niepełnosprawnych, uczących się w szkołach podstawowych z oddziałami integracyjnymi w Lublinie. Zastosowaną metodą był sondaż diagnostyczny z techniką ankietowania. Narzędzie badawcze stanowił Kwestionariusz Percepcji Nauczycieli (zmodyfikowana przez autora wersja Kwestionariusza Percepcji Ucznia opracowanego przez A. Gurycką). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono liczne błędy wychowawcze popełniane przez nauczycieli. Badani rodzice dzieci niepełnosprawnych do największych błędów pedagogicznych zaliczyli rygoryzm (w opisie Guryckiej charakteryzujący się bezwzględnym wydawaniem poleceń, pedanterią ocen, ścisłym kontrolowaniem postępowania dziecka oraz egzekwowaniem posłuszeństwa); zastępowanie (tzn. wyręczanie dzieci niepełnosprawnych w wielu działaniach) oraz idealizację (która miałaby się przejawiać w braku krytycyzmu i afektacji w stosunku do dziecka, a także nieadekwatną oceną aktywności na zajęciach). Analiza odpowiedzi rodziców dzieci zdrowych wykazała, że dostrzegali oni błędy w takich skalach jak: obojętność, eksponowanie siebie oraz niekonsekwencja. Otrzymane dane pozwoliły stwierdzić niski wynik błędów pedagogicznych z zakresu agresji, hamowania aktywności oraz ulegania (i bezradności) wobec uczniów. Sformułowano postulat realnych wymagań stawianych dzieciom niepełnosprawnym oraz równoważenia potrzeb dziecka w zależności od jego stanu zdrowia i zadań do wykonania. |