BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Błędy wychowawcze pedagogów uczących w oddziałach integracyjnych – opinie rodziców dzieci zdrowych i niepełnosprawnych
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Danuta Osik-Chudowolska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu ustalenia stanowiska rodziców na temat postawy nauczycieli edukacji integracyjnej. Główny problem badawczy stanowiło pytanie: Czy i jakie błędy wychowawcze dostrzegają rodzice uczniów zdrowych i niepełnosprawnych w zachowaniach pedagogów uczących ich dzieci w oddziałach integracyjnych? Badaniem objęto grupę 30 rodziców dzieci zdrowych i 30 rodziców dzieci niepełnosprawnych, uczących się w szkołach podstawowych z oddziałami integracyjnymi w Lublinie. Zastosowaną metodą był sondaż diagnostyczny z techniką ankietowania. Narzędzie badawcze stanowił Kwestionariusz Percepcji Nauczycieli (zmodyfikowana przez autora wersja Kwestionariusza Percepcji Ucznia opracowanego przez A. Gurycką). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono liczne błędy wychowawcze popełniane przez nauczycieli. Badani rodzice dzieci niepełnosprawnych do największych błędów pedagogicznych zaliczyli rygoryzm (w opisie Guryckiej charakteryzujący się bezwzględnym wydawaniem poleceń, pedanterią ocen, ścisłym kontrolowaniem postępowania dziecka oraz egzekwowaniem posłuszeństwa); zastępowanie (tzn. wyręczanie dzieci niepełnosprawnych w wielu działaniach) oraz idealizację (która miałaby się przejawiać w braku krytycyzmu i afektacji w stosunku do dziecka, a także nieadekwatną oceną aktywności na zajęciach). Analiza odpowiedzi rodziców dzieci zdrowych wykazała, że dostrzegali oni błędy w takich skalach jak: obojętność, eksponowanie siebie oraz niekonsekwencja. Otrzymane dane pozwoliły stwierdzić niski wynik błędów pedagogicznych z zakresu agresji, hamowania aktywności oraz ulegania (i bezradności) wobec uczniów. Sformułowano postulat realnych wymagań stawianych dzieciom niepełnosprawnym oraz równoważenia potrzeb dziecka w zależności od jego stanu zdrowia i zadań do wykonania.

Deskryptory TESE: nauczanie, kształcenie integracyjne, rodzice, osoby niepełnosprawne, nauczyciel, kwalifikacje pedagogiczne
TESE descriptors: teaching, inclusive education, parents, people with disabilities, teacher, teaching qualification
Publikacje:
  • Osik-Chudowolska, D. (2007). Błędy wychowawcze pedagogów uczących w oddziałach integracyjnych – opinie rodziców dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 27, 149-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"