BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Elementy wykształcenia społecznego w ocenie studentów Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
Instytucja:
Data: czerwiec 1994
Badacz: Jadwiga Królikowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie potrzeb poznawczych studentów Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie w zakresie nauk społecznych. Badaniem audytoryjnym objęto 57 studentów trzeciego roku resocjalizacji i czwartego roku resocjalizacji i pedagogiki terapeutycznej. W chwili badania studenci kończyli jednosemestralny kurs socjologii wychowania poprzedzony jednosemestralnym kursem socjologii ogólnej. Większość badanych stanowiły kobiety (37) oraz osoby pochodzące z wielkich miast (24). Wyniki badania ujawniły, że tyle samo badanych podjęło studia z powodu zainteresowań i z przypadku (po 22). Pozostali chcieli pomagać innym (14) lub podjęli studia pod wpływem innych osób (sześć wskazań). Studenci kierujący się zainteresowaniami zwykle mówili o zainteresowaniu konkretnymi zjawiskami czy faktami, np. typem niepełnosprawności lub patologii, nie zaś o inspiracji teoretycznej czy filozoficznej. Badani, u których zdecydował przypadek, chcieli na ogół uniknąć służby wojskowej (cztery wskazania), kierowali się doborem przedmiotów egzaminacyjnych (pięć) lub bliskością uczelni od miejsca zamieszkania (dwa). Chęć podjęcia pracy w zawodzie wyraziły 34 osoby, w tym większość podających jako motyw podjęcia studiów zainteresowania (18 z 22) oraz chęć pomagania innym (11 z 14). Pozostali nie chcieli pracować w zawodzie (13), planowali założyć rodzinę bez podjęcia pracy (dwa przypadki), wyjechać za granicę (dwie osoby) lub zadeklarowali chęć dalszego kształcenia (sześć), zwykle w zupełnie innej dziedzinie, np. w reklamie czy turystyce. Do najbardziej przydatnych w życiu przedmiotów wykładanych w ramach studiów studenci zaliczali najczęściej psychologię (43), socjologię (13) i pedagogikę (10). Socjologię jako przydatną w życiu określały na ogół osoby, które podjęły studia z powodu zainteresowań (pięć osób), chęci pomagania innym (trzy) lub chęci kontynuowania studiów humanistycznych (trzy). Niemal połowa z osób doceniających znaczenie socjologii w życiu planowała pracować w zawodzie. Zapytani o przedmioty najbardziej przydatne w pracy zawodowej, studenci znów wskazali na pierwszym miejscu psychologię (45). Socjologia spadła za to na ósme miejsce po metodyce (31), pedagogice (16), praktykach (13), podstawach prawa (12), diagnostyce (osiem wskazań) oraz nieprzystosowaniu społecznym i samoobronie (siedem). Socjologię wybrali ci studenci, którzy w wyborze studiów kierowali się zainteresowaniami i planowali podjąć pracę w zawodzie. Filozofia i etyka pozostały niemal niezauważone (z trzema wskazaniami).

Deskryptory TESE: kształcenie nauczycieli, rozwój poznawczy, postawa, motywacja, kształcenie specjalne
TESE descriptors: teacher education, cognitive development, attitude, motivation, special needs education
Publikacje:
  • Królikowska, J. (1994). Elementy wykształcenia społecznego w ocenie studentów Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Forum Oświatowe, 1, 221-224.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"