BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Emancypacyjne kompetencje młodzieży w perspektywie jej podmiotowości
Data: 1993 – 1994
Badacz: Maria Czerepaniak-Walczak
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu kompetencji emancypacyjnych młodzieży licealnej, ze szczególnym uwzględnieniem trzech elementów podmiotowych właściwości: 1) dostrzegania ograniczeń, znajomości własnych praw, dróg ich osiągania i dokumentów, w których są zapisane; 2) rozumienia i wartościowania praw; 3) egzekwowania praw. Badanie zrealizowano metodą sondażu diagnostycznego, którym objęto 400 uczniów drugich klas liceów ogólnokształcących w Szczecinie, w tym 212 dziewcząt i 188 chłopców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić niski stan wiedzy licealistów w zakresie praw człowieka, praw dziecka i praw ucznia oraz dokumentów, w których prawa te są zapisane. Analogiczne wyniki uzyskano dla drugiego korelatu omawianych podmiotowych dyspozycji, czyli racjonalności emancypacyjnej, warunkującej rozumienie i wartościowanie posiadanych praw, konsekwencji korzystania z nich i następstw upominania się o nowe. Zaobserwowano w tym zakresie występowanie zjawiska „pułapki izonomii” – nadawanie dzieciom praw przez ich dorosłych opiekunów prowadziło do przekonania o pochodzeniu praw od władzy i w związku z tym ograniczenia się do obowiązku posłusznego podporządkowania się regułom, które uczniowie postrzegali jako oczywiste. Młodzież wykazywała tendencję do unikania sytuacji wynikających z posiadanych praw w postaci przyjmowania postaw konformistycznych lub nieuświadomionego odrzucania istniejącego porządku.

Deskryptory TESE: młodzież, kompetencje, prawa człowieka, prawa dziecka, prawa obywatelskie, prawo do edukacji, uczeń, szkoła średnia
TESE descriptors: youth, competence, human rights, rights of the child, civil rights, right to education, pupil, secondary school
Publikacje:
  • Czerepaniak-Walczak, M. (1995). Emancypacyjne kompetencje młodzieży w perspektywie jej podmiotowości. Edukacja, 3, 28-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"