BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Elementy samooceny efektywności nauczania w opinii nauczycieli języków obcych
Data: 1990 – 1991
Badacz: Iwona Strachanowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie samooceny efektywności nauczania dokonanej przez nauczycieli języków obcych (język angielski, niemiecki i francuski) oraz określenie zależności między samooceną a czynnikami demograficznymi, obrazem losów edukacyjnych nauczyciela, poziomem i typem wykształcenia, częstotliwością zajęć, liczebnością grup uczniowskich itp. Sondażem diagnostycznym objęto 113 nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Wykorzystano kwestionariusz ankiety i technikę wywiadu z nauczycielem. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w przypadku nauczycieli języka angielskiego występował silny związek między wysoką samooceną efektywności nauczania tego języka a celowością wyboru i zainteresowaniem językiem angielskim wyrażanych w wieku młodzieńczym (na poziomie liceum). Zależności takiej nie stwierdzono w przypadku nauczycieli języka niemieckiego i francuskiego. Istotny statystycznie, lecz słaby związek ujawnił się również między samooceną przygotowania zawodowego a dokonanym wyborem języka obcego w okresie nauki w szkole ponadpodstawowej w przypadku wszystkich nauczycieli. Częstotliwość zajęć pozalekcyjnych o profilu językowym była w przeciętnym stopniu zależna od środowiska lokalnego i wieku nauczycieli, w słabym zaś od pochodzenia społecznego badanych. Częstotliwość zajęć pozalekcyjnych w największym stopniu determinowała częstotliwość zajęć lekcyjnych w związku z tzw. pensum godzin. Nauczyciele oceniający swoją efektywność nauczania na poziomie bardzo dobrym i dobrym prowadzili najczęściej zajęcia trzy i cztery razy w tygodniu.

Deskryptory TESE: samoocena, nauczyciel, szkoła podstawowa, szkoła średnia, angielski, francuski, niemiecki
TESE descriptors: self-evaluation, teacher, primary school, secondary school, English, French, German
Publikacje:
  • Strachanowska, I. (1999). Elementy samooceny efektywności nauczania w opinii nauczycieli języków obcych. Języki Obce w Szkole, 4, 307-313.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"