BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uspołecznienie uczniów klas VI i VIII upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Krystyna Kuligowska, Barbara Pilipczuk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach badań nad efektywnością kształcenia uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Celem badania było ukazanie wyników przedmiotowego kształcenia uczniów klas szóstych i ósmych w kontekście realizacji pozaprzedmiotowych celów kształcenia mierzonych stopniem uspołecznienia badanych. W próbie znalazło się 476 osób, w tym 55 uczniów uczęszczających do klas specjalnych, 196 uczniów szkół specjalnych oraz 225 uczniów ośrodków szkolno-wychowawczych. 95 badanych mieszkało w domu, a 130 w internatach. W badaniu wykorzystano kartę uspołecznienia dziecka K.M.B. Bridges w opracowaniu J. Konopnickiego (1961) do pomiaru rozwoju społecznego uczniów oraz wyniki postępów w nauce uzyskanych przez badaczy przedmiotowych efektów kształcenia (w klasie szóstej – matematyki i cichego czytania ze zrozumieniem, w klasie ósmej – matematyki, czytania i pisania). Wyniki badania (opracowane z wykorzystaniem metod statystycznych) potwierdziły związek stopnia rozwoju logicznego myślenia i umiejętności komunikowania się z otoczeniem z rozwojem społecznym uczniów. Dla powodzenia uczniów w nauce szkolnej bardzo istotna okazała się umiejętność czytania. Stwierdzono również brak wpływu czynników, które powinny zwiększać efektywność kształcenia przedmiotowego, czyli wieku uczniów, długości jego pobytu w placówce rewalidacyjnej oraz form kształcenia specjalnego. Karierę edukacyjną ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim determinowały przede wszystkim uwarunkowany genetycznie rozwój intelektualny oraz wzory środowiska, z którego pochodziło dziecko.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, szkoła podstawowa, relacje interpersonalne
TESE descriptors: social behaviour, disability, intellectual disability, primary school, interpersonal relations
Publikacje:
  • Pilipczuk, B. (1994). Uspołecznienie uczniów klas VI i VIII upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 5, 110-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"