Obserwuj
Tytuł badania: |
Egzamin gimnazjalny (2004) a egzamin maturalny z historii (2007). Czy istnieje związek między wynikami obu egzaminów? |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Krzysztof Jurek |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu porównanie wyników egzaminu maturalnego z historii w 2007 r. z wynikami egzaminu gimnazjalnego w 2004 r. – w obu przypadkach zdawanych przez tych samych uczniów. Analizie poddano wyniki 779 osób z dwudziestu szkół ponadgimnazjalnych (licea ogólnokształcące mające swoją siedzibę w jednym mieście), których uczniowie w roku 2007 zdawali egzamin maturalny z historii na poziomie rozszerzonym. Na podstawie analizy potwierdzono wyraźny związek między dobrymi wynikami uczniów na egzaminie gimnazjalnym a równie zadowalającymi wynikami na egzaminie maturalnym z historii. Wnioski z badania pozwalają na sformułowanie następujących konkluzji: egzamin gimnazjalny jest dobrym prognostykiem osiąganych wyników na egzaminie maturalnym (przy czym bardziej sprawdzalna okazuje się część matematyczno-przyrodnicza egzaminu po szkole gimnazjalnej); postawa nauczyciela i sposób nauczania mogą mieć znaczący wpływ na wyniki osiągane na maturze – ten aspekt wymaga jednak dalszych badań. |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, egzamin, historia, ewaluacja, obszar miejski, szkoła średnia, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, zawód nauczyciela |
TESE descriptors: |
lower secondary, examination, history, evaluation, urban area, secondary school, transition from lower to upper secondary education, teaching profession |
Publikacje: |
- Jurek, K. (2008). Egzamin gimnazjalny (2004) a egzamin maturalny z historii (2007). Czy istnieje związek między wynikami obu egzaminów? W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 162-170). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.