BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Egzamin gimnazjalny (2004) a egzamin maturalny z historii (2007). Czy istnieje związek między wynikami obu egzaminów?
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Krzysztof Jurek
Abstrakt:

Badanie miało na celu porównanie wyników egzaminu maturalnego z historii w 2007 r. z wynikami egzaminu gimnazjalnego w 2004 r. – w obu przypadkach zdawanych przez tych samych uczniów. Analizie poddano wyniki 779 osób z dwudziestu szkół ponadgimnazjalnych (licea ogólnokształcące mające swoją siedzibę w jednym mieście), których uczniowie w roku 2007 zdawali egzamin maturalny z historii na poziomie rozszerzonym. Na podstawie analizy potwierdzono wyraźny związek między dobrymi wynikami uczniów na egzaminie gimnazjalnym a równie zadowalającymi wynikami na egzaminie maturalnym z historii. Wnioski z badania pozwalają na sformułowanie następujących konkluzji: egzamin gimnazjalny jest dobrym prognostykiem osiąganych wyników na egzaminie maturalnym (przy czym bardziej sprawdzalna okazuje się część matematyczno-przyrodnicza egzaminu po szkole gimnazjalnej); postawa nauczyciela i sposób nauczania mogą mieć znaczący wpływ na wyniki osiągane na maturze – ten aspekt wymaga jednak dalszych badań.

Deskryptory TESE: gimnazjum, egzamin, historia, ewaluacja, obszar miejski, szkoła średnia, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, zawód nauczyciela
TESE descriptors: lower secondary, examination, history, evaluation, urban area, secondary school, transition from lower to upper secondary education, teaching profession
Publikacje:
  • Jurek, K. (2008). Egzamin gimnazjalny (2004) a egzamin maturalny z historii (2007). Czy istnieje związek między wynikami obu egzaminów? W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 162-170). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"