|
|
Tytuł badania: | Egzamin gimnazjalny 2004 : Wyniki krajowe |
Kolejne lata cyklu: | 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 |
Typ badania: | cykliczne |
Instytucja: | |
Data: | 5 maja 2004 – 6 maja 2004 |
Badacz: | |
Abstrakt: |
Egzamin gimnazjalny 2004 odbył się w dniach 5-6 maja. Do pierwszej części egzaminu (humanistycznej) przystąpiło łącznie 554 437 uczniów, a do części drugiej (matematyczno-przyrodniczej) – 552 888. Średni wynik w części humanistycznej, w obszarze czytania i odbioru tekstów kultury wyniósł 61,12% wszystkich punktów możliwych do uzyskania. Uznano zatem, że zadania sprawdzające umiejętności i wiadomości z tego zakresu nie był trudne dla gimnazjalistów. Średni wynik w obszarze tworzenia własnego tekstu w części humanistycznej wyniósł 46,92% punktów, co świadczy o tym, że gimnazjaliści mieli problemy z zadaniami z tego zakresu. Uczniowie mieli problemy z przywołaniem kontekstu literackiego i historycznego, odczytywaniem znaczenia symbolu w kontekście historycznym, religijnym i filozoficznym, a także z dostrzeganiem wpływu kultury starożytnej na współczesną sztukę użytkową. Średni wynik z części matematyczno-przyrodniczej wyniósł 48,98% wszystkich punktów możliwych do uzyskania. Lepiej wypadli uczniowie z gmin miejskich (51,36% punktów), gorzej zaś z gmin wiejskich (47,02%). Okazało się, że w tej części egzaminu nieco lepiej wypadli chłopcy niż dziewczęta – średni wynik odpowiednio: 49,26% i 48,70%. |
Deskryptory TESE: | gimnazjum, efekt uczenia się, egzamin, egzamin końcowy, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, czytanie, kompetencje językowe |
TESE descriptors: | lower secondary, learning outcome, examination, final examination, transition from lower to upper secondary education, study progress, re-assessment, reading, language skills |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.