BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przystosowanie szkolne uczniów z zaburzeniami mowy
Data: [1994]
Badacz: Grażyna Nowak-Starz
Abstrakt:

Celem badania była analiza związków pomiędzy niektórymi zaburzeniami mowy (głównie wadami wymowy i jąkaniem) a przystosowaniem do środowiska szkolnego uczniów. Badaniem objęto 4311 uczniów, w tym 1371 z klas trzecich szkół podstawowych, 1459 z klas szóstych szkół podstawowych oraz 1121 uczniów klas czwartych szkół ponadpodstawowych. 71,1% badanych chłopców oraz 28,9% dziewcząt miało zaburzenia mowy, z czego 55% stanowiły osoby jąkające się, a 45,1% uczniowie z wadami artykulacyjnymi. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę testowania socjometrycznego, testowania psychologicznego testem R.J. Ravena, wywiadu kwestionariuszowego oraz analizy dokumentów. Uczniów z zaburzeniami mowy i bez tych zaburzeń nie różnicowały warunki socjoekonomiczne. Nie pojawiły się żadne statystycznie istotne różnice w wynikach testu Ravena, co oznaczało że uczniowie z zaburzeniami mowy nie odbiegali od swoich rówieśników pod względem rozwoju umysłowego. Uczniowie z zaburzeniami mowy, w tym szczególnie chłopcy, osiągali niższe oceny od rówieśników, co było bardziej widoczne w przypadku języka polskiego niż matematyki. Byli oni również częściej niż pozostali uczniowie odrzucani i izolowani przez swoich kolegów, szczególnie w klasach trzecich szkół podstawowych. Uczniowie z zaburzeniami mowy wykazywali mniejszą motywację do nauki, niższy poziom uspołecznienia i znaczne zahamowanie w kontaktach społecznych. Przejawiało się to małą aktywnością społeczną tej grupy badanych. Wraz z pobytem w szkole polepszał się poziom przystosowania społecznego badanych, na co wskazywały różnice między uczniami z klas trzecich i szóstych szkoły podstawowej oraz czwartych ze szkół ponadpodstawowych.

Deskryptory TESE: zaburzenia rozwoju języka, psychologia, trudności w nauce, relacje interpersonalne, płeć
TESE descriptors: language impairment, psychology, learning difficulty, interpersonal relations, gender
Publikacje:
  • Nowak-Starz, G. (1994). Przystosowanie szkolne uczniów z zaburzeniami mowy. Edukacja, 1, 70-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"