BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przyszła rodzina w oczekiwaniach młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Aleksandra Mach
Abstrakt:

Przedmiotem badania były oczekiwania młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wobec przyszłej rodziny. Posłużono się metodą analizy wypracowań uczniowskich. W wypowiedziach pisemnych uczniowie odpowiadali na następujące pytania: Jaki będzie twój mąż (żona)? Jak będziesz wychowywał(a) swoje dzieci? Jak urządzisz przyszły dom? Uczniowie mieli 45 minut na udzielenie pisemnej odpowiedzi. W badaniu uczestniczyło 100 uczniów z lekkim upośledzeniem (w tym 39 kobiet) oraz 100 uczniów w normie intelektualnej. Respondenci byli w wieku od 17 do 19 lat. 72% osób z grupy podstawowej i 64% z porównawczej mieszkało na wsi. Dziewczęta z lekkim upośledzeniem umysłowym chciały najczęściej, by ich przyszli mężowie byli: uczciwi, wyrozumiali, zaradni, również mili, sympatyczni, żartobliwi, dobrzy, mądrzy oraz inteligentni. Niepełnosprawne uczennice chciały, by ich mężowie nie palili ani nie nadużywali alkoholu, a także by nie używali wulgaryzmów. W niektórych wypowiedziach pojawiały się oczekiwania co do wyglądu partnera: ładny, wysoki, brunet, seksowny. Określenie przyszłego męża pojawiające się w wypowiedziach kobiet pełnosprawnych: dobry, kochający, miły, czuły, uczciwy, szczery, prawdomówny, skromny, wierny, kulturalny, pracowity, bez nałogów, religijny, mądry, inteligentny, odpowiedzialny, rozsądny. Dziewczęta z tej grupy zwracały również uwagę na udział mężów w wychowaniu dzieci. Nie wszystkie pełnosprawne miały oczekiwania dotyczące wyglądu przyszłego męża. Wszystkie niepełnosprawne kobiety zanegowały agresywne metody wychowywania dzieci. Uczennice z tej grupy nie chciały również, by ich dzieci były agresywne. Dziewczęta pełnosprawne z kolei chciały wychowywać potomstwo: zgodnie z wiarą chrześcijańską, dobrze, jak najlepiej, bez rozpieszczania, razem z mężem. Niepełnosprawni mężczyźni nie precyzowali swoich wymagań co do wyglądu przyszłej żony, chcieli, by była ona: ładna, piękna, seksowna, wysoka, szczupła. Uczniowie z tej grupy chcieli, by ich żony były kochające i interesowały się nimi, także by były dobre, miłe i uczciwe, niektórzy respondenci wskazywali również na inteligencję, mądrość i wykształcenie. Niektórzy z pełnosprawnych mężczyzn zwracali uwagę na niezależność przyszłych żon: Powinna być mądra, musi mieć zawsze własne zdanie i własne pomysły na temat rodziny. Moja żona, chciałbym, aby była miła dla ludzi, dla mnie i dzieci, aby zawsze znajdowała wyjście z trudnej sytuacji. Chciałbym, by zawsze rozmawiała ze mną o wszystkich problemach i aby unikała wszelkich kłótni, abyśmy zawsze się wspierali. Mężczyźni z grupy w normie intelektualnej zdawali sobie sprawę z konieczności udziału w wychowywaniu dzieci, uważali, że będą to robić dobrze. Twierdzili, że wychowanie dziecka powinno mieć na celu kształtowanie w potomstwie takich cech jak: dobroć, uczciwość, szacunek, zaradność, mądrość, lojalność, prawdomówność.

Deskryptory TESE: rodzina, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, usamodzielnianie ucznia, zachowania społeczne
TESE descriptors: family, disability, intellectual disability, student empowerment, social behaviour
Publikacje:
  • Mach, A. (2007). Przyszła rodzina w oczekiwaniach młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 4, 249-261.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"