BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przystosowanie szkolne dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Marzena Buchnat
Abstrakt:

Zgodnie ze wstępnymi hipotezami badawczymi spodziewano się, że uczniowie sześcioletni są lepiej przystosowani do nauki szkolnej niż uczniowie w tym samym wieku, ale ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Założono ponadto, że sześciolatki ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi będą charakteryzować się większym poziomem zewnętrznego poczucia kontroli niż ich rówieśnicy. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano techniki socjometryczne, kwestionariusz CBI Schaefera i Aaronsona w adaptacji Rembowskiego oraz kwestionariusz SPK-DP Szmigielskiej. W badanej próbie było 160 uczniów pierwszych klas w wieku sześciu lat. Respondenci uczęszczali do 19 szkół. W badanej próbie znalazło się 120 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci z trudnościami sensorycznymi, dzieci z trudnościami logopedycznymi oraz dzieci z ogólnie obniżonym poziomem funkcjonowania poznawczego. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że w grupie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi najwięcej osób miało zaburzony poziom przystosowania szkolnego, a w grupie kontrolnej większość charakteryzowała się dostatecznym poziomem przystosowania szkolnego. Potwierdzono u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi występowanie zewnętrznego poczucia kontroli, co świadczy o tym, że czują się w niewielkim stopniu odpowiedzialne za własne działania.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, socjalizacja, postawa wobec szkoły, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, problemy zdrowotne, inteligencja, osobowość
TESE descriptors: special educational needs, socialisation, attitude towards school, child development, cognitive development, health problems, intelligence, personality
Publikacje:
  • Buchnat, M. (2013). Przystosowanie szkolne dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"