BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Warunki wychowania dzieci twórczych w rodzinie
Data: 1991
Badacz: Irena Pufal-Struzik
Abstrakt:

Badanie miało na celu wykrycie związków między przejawami postaw wychowawczych rodziców a twórczym lub odtwórczym funkcjonowaniem ich dzieci. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz następujące techniki badawcze: wywiad środowiskowy przeprowadzony według kwestionariusza autorki w rodzinach badanych dzieci, skalę ocen dla nauczycieli dotyczącą funkcjonowania dzieci na terenie szkoły, test twórczego myślenia do pomiaru płynności, giętkości i oryginalności myślenia skonstruowany na podstawie pomysłów J.P. Guilforda (1978). Testem myślenia twórczego przebadano 1960 dzieci z 90 klas III-V szkół podstawowych, z czego do dalszych badań wyłoniono 178 uczniów, czyli po 89 osób z grupy uczniów zakwalifikowanych jako twórczych i nietwórczych. Wśród 89 uczniów twórczych znalazły się 52 dziewczynki i 37 chłopców, a wśród uczniów nietwórczych – 29 dziewczynek i 60 chłopców. Wyniki badania umożliwiły wyróżnienie czynników w największym stopniu stymulujących twórcze myślenie uczniów. Znalazły się wśród nich: wykształcenie rodziców, rozumiane również szerzej jako horyzonty myślowe domowników, środowisko społeczne, do którego należała rodzina, style życia i model kultury; struktura rodziny obejmująca najwyżej dwójkę lub trójkę rodzeństwa; atmosfera emocjonalna domu, na którą składały się miłość, aprobata i zadowolenie z osiągnięć dziecka; akceptacja i zaufanie rodziców w stosunku do dziecka; nacisk na takie wartości jak uczciwość, rzetelność i pracowitość; brak „przygniatającego” autorytetu rodziców, ujawniającego się w wymuszaniu posłuszeństwa za pomocą kary.

Deskryptory TESE: psychologia, relacja rodzice – dziecko, zajęcia twórcze, uzdolniony uczeń, rodzina
TESE descriptors: psychology, parent-child relation, creative activities, gifted pupil, family
Publikacje:
  • Pufal-Struzik, I. (1994). Warunki wychowania dzieci twórczych w rodzinie. Edukacja, 1, 52-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"