BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Warunki tworzone w uniwersytecie do autoedukacji studentów
Data: 2009 – 2010
Badacz: Violetta Rodek
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie przyczyn rzadkiego podejmowania działania w ramach autoedukacji. Objęto nim 126 studentów piątego roku pedagogiki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (studiujących w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym). Studenci mieli za zadanie udzielić pisemnej odpowiedzi na temat Rola uczelni wyższej w rozwijaniu aktywności autoedukacyjnej studentów, który uszczegółowiono przez pytanie Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób, uczelnia, w której studiujesz, determinuje Twoją aktywność autoedukacyjną? Wyniki analizy prac pisemnych ujawniły, że większość studentów negatywnie oceniała wpływ metod kształcenia na autoedukację studentów (50,9%). Pozytywny wpływ tego aspektu studiów wyższych dostrzegło jedynie 22,2%. Z kolei dla 26,9% badanych wpływ metod kształcenia stosowanych na uczelni był zarówno negatywny, jak i pozytywny. Lepiej oceniono wpływ relacji nauczyciel akademicki – student na aktywność autoedukacyjną studentów. 61,2% respondentów określiło ten wpływ jako pozytywny. Pozostali uznali, że relacje te wpływają negatywnie na samodzielne uczenie się studentów. Niemal powszechna zgoda badanych dotyczyła wpływu treści kształcenia na autoedukację studentów – aż 85,8% respondentów uznało ten wpływ za negatywny, a tylko 14,2% za pozytywny. Studenci krytycznie odnieśli się również do wpływu na autoedukację takich czynników jak rozkład zajęć, zbyt duża liczba godzin przeznaczonych na niektóre przedmioty, zbyt duża liczba zajęć w programie studiów czy zbyt długie przerwy między zajęciami. Zdaniem badanych autoedukację utrudniały również słabe wyposażenie bibliotek, organizacja pracy biblioteki wydziałowej, ograniczony dostęp do internetu oraz drogie zaplecze żywieniowe.

Author's Keywords: auto-education, university didactics
Deskryptory TESE: samokształcenie, student, szkoła wyższa, uniwersytet, program nauczania, baza dydaktyczna, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: self-instruction, student, higher education, universty, curriculum, educational facilities, teacher-student relation
Publikacje:
  • Rodek, V. (2012). Warunki tworzone w uniwersytecie do autoedukacji studentów. Chowanna, 2(39), 403-414.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"