BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Warunki sprawnego zarządzania szkołą w ocenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: 2005 – 2009
Badacz: Jolanta Maciąg
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: Czy i jaka zachodzi zależność między warunkami związanymi ze sposobem zarządzania szkołą podstawową przez dyrektora a oceną wzajemnych relacji w zespołach pedagogicznych, w których funkcjonują nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej? Badanie obejmowało dwa etapy. Pierwszy przeprowadzono w latach 2005-2008 wśród nauczycieli szkół podstawowych w Ustce, Słupsku, Lęborku i innych ośrodkach. W drugim etapie, który odbył się w latach 2009-2010, uczestniczyło 99 nauczycieli kształcenia zintegrowanego, dokształcających się na studiach podyplomowych na Akademii Pomorskiej w Słupsku. Łącznie w badaniu wzięło udział 248 respondentów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że na poprawne relacje wśród członków zespołu nauczycielskiego mają wpływ umiejętności kierownicze dyrektora szkoły. 71,8% nauczycieli pozytywnie oceniających kompetencje kierownicze dyrektorów uważało, że relacje członków zespołu nauczycielskiego przebiegają bez zakłóceń. Okazało się ponadto, że najmniej korzystne dla relacji nauczycielskich w zespołach jest autokratyczne i liberalne kierowanie szkołą przez dyrektora. Natomiast pozytywne relacje członków zespołów nauczycielskich współwystępowały wraz z demokratycznym stylem kierowania szkołą przez dyrektora. Dla kształtowania procesów konsolidacyjnych w miejscu pracy korzystne okazały się ponadto organizacyjne predyspozycje dyrektora.

Deskryptory TESE: relacje międzygrupowe, relacje interpersonalne, konflikt, zarządzanie, dyrektor szkoły, rozwiązywanie problemów, rozstrzygnięcie sporu
TESE descriptors: intergroup relations, interpersonal relations, conflict, management, headteacher, problem solving, dispute settlement
Publikacje:
  • Maciąg, J. (2011). Warunki sprawnego zarządzania szkołą w ocenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 297-311). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"