Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: Czy i jaka zachodzi zależność między warunkami związanymi ze sposobem zarządzania szkołą podstawową przez dyrektora a oceną wzajemnych relacji w zespołach pedagogicznych, w których funkcjonują nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej? Badanie obejmowało dwa etapy. Pierwszy przeprowadzono w latach 2005-2008 wśród nauczycieli szkół podstawowych w Ustce, Słupsku, Lęborku i innych ośrodkach. W drugim etapie, który odbył się w latach 2009-2010, uczestniczyło 99 nauczycieli kształcenia zintegrowanego, dokształcających się na studiach podyplomowych na Akademii Pomorskiej w Słupsku. Łącznie w badaniu wzięło udział 248 respondentów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że na poprawne relacje wśród członków zespołu nauczycielskiego mają wpływ umiejętności kierownicze dyrektora szkoły. 71,8% nauczycieli pozytywnie oceniających kompetencje kierownicze dyrektorów uważało, że relacje członków zespołu nauczycielskiego przebiegają bez zakłóceń. Okazało się ponadto, że najmniej korzystne dla relacji nauczycielskich w zespołach jest autokratyczne i liberalne kierowanie szkołą przez dyrektora. Natomiast pozytywne relacje członków zespołów nauczycielskich współwystępowały wraz z demokratycznym stylem kierowania szkołą przez dyrektora. Dla kształtowania procesów konsolidacyjnych w miejscu pracy korzystne okazały się ponadto organizacyjne predyspozycje dyrektora. |