Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach przygotowywania pod kierunkiem E. Trempały pracy doktorskiej pt. Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki. W celu określenia potocznych przekonań studentów kierunków pedagogicznych na temat wychowania posłużono się testem niedokończonych zdań oraz testem twierdzeń zawierającym 66 przekonań, do których badani mieli za zadanie ustosunkować się na pięciostopniowej skali. Badaniem objęto 280 studentów rozpoczynających naukę w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy. Większość badanych stanowiły kobiety oraz osoby w wieku 19 lat. Studenci posiadali najczęściej rodzeństwo, byli również w większości absolwentami liceów ogólnokształcących oraz mieszkańcami miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Większość prezentowała wyższy status społeczny. Wyniki badań pozwoliły stwierdzić, że przekonania badanych o wychowaniu były poznawczo niespójne – ujawniło się to w obu zastosowanych testach. Pomimo tej niekonsekwencji można było wyróżnić na podstawie odpowiedzi studentów dwa odmienne obrazy wychowania: konserwatywny – podkreślający adaptacyjny, przystosowawczy charakter procesów wychowawczych, oraz romantyczno-progresywny – bazujący na kategoriach zdrowia psychicznego i rozwoju jednostki. Jedynym spójnym elementem przekonań badanych studentów było odrzucenie wszystkich twierdzeń mających źródło w ideologii antypedagogicznej. Język stosowany przez badanych w ich odpowiedziach obejmował częste stosowanie określeń wartościujących (co jest charakterystyczne dla wiedzy potocznej) oraz terminów psychologicznych (np. postawy, nawyki, inteligencja), które uległy popularyzacji. |