Abstrakt: |
Badaniem poświęconym potocznemu rozumieniu przez młodzież licealną i akademicką wybranych pojęć związanych z etyką objęto 240 osób. W badanej próbie znalazło się 120 uczniów liceów we Wrocławiu (wiek: 16-18 lat) oraz 120 studentów z Wrocławia i Lublina (wiek: 20-23 lata). Zdaniem 44% uczniów i 53% studentów godne życie jest zgodne z własnym systemem wartości i sumieniem, w opinii 27% uczniów i 37% studentów godne życie zgodne jest z powszechnie akceptowanymi zasadami. 22% uczniów i 34% studentów uważało, że godne życie to takie, w którym zaspokajane są materialne potrzeby. Tylko dla 2% uczniów i 2% studentów godne życie wiązało się z poczuciem wolności, a dla 6% uczniów i 4% studentów z życiem zgodnym z prawem. Bycie wolnym człowiekiem oznaczało dla 38% uczniów posiadanie prawa do własnego zdania i wyboru, w opinii 37% – nieskrępowanie zakazami, normami, obowiązkami i innymi ograniczeniami, 17% – podążanie własną ścieżką, według własnych zasad, 12% – robienie tego, na co się ma ochotę, 5% – życie w tolerancyjnym świecie; w opinii 2% bycie wolnym człowiekiem było nierealne i abstrakcyjne, a zdaniem 1% to życie wolne od nałogów, stereotypów i własnych ograniczeń. Kolejność odpowiedzi na to pytanie w grupie studentów była prawie taka sama (z wyjątkiem życia w tolerancyjnym świecie i bytu abstrakcyjnego), inaczej jednak wyglądał odsetek osób wskazujących poszczególne twierdzenia – było to odpowiednio 62%, 43%, 13%, 14%, 1%, 4%, 2%. |