BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potoczne rozumienie przez młodzież licealną i akademicką wybranych pojęć związanych z etyką
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Alicja Keplinger, Anna Oleszkowicz
Abstrakt:

Badaniem poświęconym potocznemu rozumieniu przez młodzież licealną i akademicką wybranych pojęć związanych z etyką objęto 240 osób. W badanej próbie znalazło się 120 uczniów liceów we Wrocławiu (wiek: 16-18 lat) oraz 120 studentów z Wrocławia i Lublina (wiek: 20-23 lata). Zdaniem 44% uczniów i 53% studentów godne życie jest zgodne z własnym systemem wartości i sumieniem, w opinii 27% uczniów i 37% studentów godne życie zgodne jest z powszechnie akceptowanymi zasadami. 22% uczniów i 34% studentów uważało, że godne życie to takie, w którym zaspokajane są materialne potrzeby. Tylko dla 2% uczniów i 2% studentów godne życie wiązało się z poczuciem wolności, a dla 6% uczniów i 4% studentów z życiem zgodnym z prawem. Bycie wolnym człowiekiem oznaczało dla 38% uczniów posiadanie prawa do własnego zdania i wyboru, w opinii 37% – nieskrępowanie zakazami, normami, obowiązkami i innymi ograniczeniami, 17% – podążanie własną ścieżką, według własnych zasad, 12% – robienie tego, na co się ma ochotę, 5% – życie w tolerancyjnym świecie; w opinii 2% bycie wolnym człowiekiem było nierealne i abstrakcyjne, a zdaniem 1% to życie wolne od nałogów, stereotypów i własnych ograniczeń. Kolejność odpowiedzi na to pytanie w grupie studentów była prawie taka sama (z wyjątkiem życia w tolerancyjnym świecie i bytu abstrakcyjnego), inaczej jednak wyglądał odsetek osób wskazujących poszczególne twierdzenia – było to odpowiednio 62%, 43%, 13%, 14%, 1%, 4%, 2%.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, etyka, rozumowanie moralne
Author's Keywords: youth
Deskryptory TESE: student, wiedza, rozumienie, autonomia osobista, autonomia
TESE descriptors: student, knowledge, comprehension, personal autonomy, autonomy
Publikacje:
  • Oleszkowicz, A. i Keplinger, A. (2007). Potoczne rozumienie przez młodzież licealną i akademicką wybranych pojęć związanych z etyką. Psychologia Rozwojowa, 2, 51-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"