BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwagi o błędach fleksyjnych w języku studentów polonistyki wileńskiej
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Halina Karaś
Abstrakt:

Badanie miało na celu identyfikację błędów fleksyjnych popełnianych przez studentów drugiego roku polonistyki Uniwersytetu Wileńskiego i Wileńskiego Uniwersytetu Pedagogicznego (N = 14). W badaniu uwzględniono tych studentów, którzy ukończyli szkoły średnie z polskim językiem wykładowym. Materiał badawczy pochodził z prac pisemnych, np. prac rocznych z literatury i językoznawstwa, z ankiet wypełnianych na zajęciach z kultury języka polskiego oraz z obserwacji języka mówionego. Oprócz listy popełnianych błędów z zakresu fleksji werbalnej i nominalnej wyniki badania pozwoliły ustalić, że najczęstszą przyczyną błędów fleksyjnych były: wpływ odmiany kresowej i interferencja języka rosyjskiego na polszczyznę badanych. Równie często pojawiały się w mowie badanych formy niepoprawne o szerszym zakresie, spotykane także w niektórych częściach Polski. Analiza języka studentów odnosiła się do oficjalnie stosowanego przez nich języka, nie zaś do języka stosowanego w sytuacjach nieformalnych.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, język, język mniejszości narodowej, student, szkoła wyższa
TESE descriptors: language skills, language, minority language, student, higher education
Publikacje:
  • Karaś, H. (1996). Uwagi o błędach fleksyjnych w języku studentów polonistyki wileńskiej. Poradnik Językowy, 9, 63-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"