Abstrakt: |
Badanie miało na celu identyfikację błędów fleksyjnych popełnianych przez studentów drugiego roku polonistyki Uniwersytetu Wileńskiego i Wileńskiego Uniwersytetu Pedagogicznego (N = 14). W badaniu uwzględniono tych studentów, którzy ukończyli szkoły średnie z polskim językiem wykładowym. Materiał badawczy pochodził z prac pisemnych, np. prac rocznych z literatury i językoznawstwa, z ankiet wypełnianych na zajęciach z kultury języka polskiego oraz z obserwacji języka mówionego. Oprócz listy popełnianych błędów z zakresu fleksji werbalnej i nominalnej wyniki badania pozwoliły ustalić, że najczęstszą przyczyną błędów fleksyjnych były: wpływ odmiany kresowej i interferencja języka rosyjskiego na polszczyznę badanych. Równie często pojawiały się w mowie badanych formy niepoprawne o szerszym zakresie, spotykane także w niektórych częściach Polski. Analiza języka studentów odnosiła się do oficjalnie stosowanego przez nich języka, nie zaś do języka stosowanego w sytuacjach nieformalnych. |