BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stan przygotowania szkół i uczniów gimnazjów do pierwszego egzaminu zewnętrznego z języków obcych nowożytnych w roku 2009
Instytucja:
Data: luty 2008 – marzec 2008
Badacz: Zofia Hryhorowicz, Edyta Kaźmierczak, Adela Łabuzińska, Bartosz Mika, Krzysztof Pleban, Małgorzata Stefańska
Abstrakt:

Projekt miał na celu rzetelne zdiagnozowanie stanu przygotowania nauczycieli języków obcych i uczniów do egzaminu zewnętrznego po szkole gimnazjalnej. Badacze, po szczegółowym omówieniu zagadnienia oraz uzasadnieniu wyboru obszaru badań i przedstawieniu celów badawczych, zaprezentowali stan upowszechniania informacji o egzaminie gimnazjalnym w Polsce (źródła i przepływ informacji, jej przedmiot, skutki ogłoszenia obowiązku zdawania języka obcego na egzaminie gimnazjalnym, rola standardów egzaminacyjnych w ewaluacji systemu kształcenia). Przeprowadzono analizę ilościową i jakościową testu diagnostycznego (opis testu diagnostycznego z języka angielskiego i niemieckiego). Poza tym scharakteryzowano grupę zawodową nauczycieli języków obcych (kapitał ludzki nauczycieli języków obcych, czynniki strukturalne, relacje z innymi uczestnikami procesu nauczania i wychowania, perspektywy zawodowe). Wykorzystane metody badawcze: pięć rodzajów kwestionariuszy do zbierania danych, trzy rodzaje ankiet, dwa rodzaje formularzy wywiadów, dwa rodzaje testów (standaryzacyjny i diagnostyczny). W badaniu wzięli udział: uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy (w sumie 1349 osób) ze szkół gimnazjalnych w całej Polsce (po 10 placówek z każdego województwa), dobranych ze względu na położenie szkoły (miasto, wieś) oraz wielkość miast (małe, średnie lub wielkie). Próbę uczniów dobrano losowo (po 30 uczniów z każdej szkoły). Badanie składało się z trzech integralnych części: funkcjonowanie informacji o egzaminie z języków obcych na poziomie gimnazjum, pomiar: diagnoza wiadomości i umiejętności uczniów klas trzecich, część socjologiczna: zakładała stworzenie statystycznego profilu nauczyciela języka obcego. Wnioski sformułowane na podstawie wyników badania dotyczyły: stanu osiągnięć językowych uczniów klas drugich gimnazjów, upowszechniania informacji o zewnętrznym egzaminie z języków obcych, osadzenia roli nauczyciela. Główna i najważniejsza konkluzja: wbrew obiegowej opinii uczniowie lubią uczyć się języków obcych, szczególnie jeżeli lekcje obfitują w ćwiczenia kształtujące sprawność mówienia w danym języku.

Deskryptory TESE: gimnazjum, egzamin, nauczyciel, status nauczyciela, zawód nauczyciela, nauczanie języków obcych, nauczanie języka, niemiecki, angielski
TESE descriptors: lower secondary, examination, teacher, teacher status, teaching profession, foreign language teaching, language teaching, German, English
Publikacje:
  • Hryhorowicz, Z. i in. (oprac). (2008). Stan przygotowania szkół i uczniów gimnazjów do pierwszego egzaminu zewnętrznego z języków obcych nowożytnych w roku 2009. Raport z badań. Pobrane z http://www.oke.poznan.pl/pliki/aktualnosci/raport_j_obce_gimn.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"