BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podlaski absolwent 2008/2009
Kolejne lata cyklu: 2009 2010 2012
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Ewa Glińska, Jerzy Głuszyński, Anna Kowalewska, Piotr Kwiatkowski, Jacek Szut
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie losów absolwentów różnych typów szkół w województwie podlaskim z rocznika 2008/2009, kształcących się na kierunkach: ekonomia, zarządzanie, zarządzanie i marketing, pedagogika, administracja. Działania badawcze prowadzono w ramach projektu Podlaskie obserwatorium rynku pracy i prognoz gospodarczych, realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu 8: Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1.: Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.4.: Przewidywanie zmiany gospodarczej. Indywidualne wywiady pogłębione przeprowadzono z pięcioma przedstawicielami: Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Białymstoku, Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Politechniki Białostockiej, Uniwersytetu Białostockiego. Pytania badawcze dotyczyły oceny szkół wyższych na tle zapotrzebowania na absolwentów na regionalnym rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem kierunków: ekonomia, zarządzanie, zarządzanie i marketing, pedagogika i administracja. Indywidualne wywiady (za pomocą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo CATI oraz ankiety internetowej CAWI) przeprowadzono z 300 pracodawcami. Pytania badawcze dotyczyły opinii przedsiębiorców na temat podlaskich uczelni, oczekiwań dotyczących profilu zawodowego idealnego absolwenta, planów zatrudnienia absolwentów w najbliższym czasie. Wywiady (za pomocą ankiety internetowej CAWI) przeprowadzono z 734 absolwentami, którzy ukończyli edukację w roku akademickim 2008/2009. Pytania badawcze dotyczyły wyborów edukacyjnych, oceny ukończonego kierunku studiów (w tym zależności pomiędzy szkoleniem a zatrudnieniem), poszukiwania pierwszej pracy i oczekiwań wobec warunków zatrudnienia, aktualnej sytuacji zawodowej i planów na przyszłość, uczestnictwa w dalszym kształceniu. Dodatkowo opracowano omówienie losów absolwentów każdego z badanych kierunków studiów. Na podstawie wyników badania opracowano rekomendacje, m.in.: potrzeba zmiany modelu kształcenia wyższego, powiązania rozwoju kierunków i programów nauczania ze strategiami rozwoju województwa i regionu, tzw. elitaryzacji wykształcenia wyższego, podwyższenia wartości wykształcenia zawodowego, monitoringu losów zawodowych konkretnej uczelni i kierunku, promocji doradztwa zawodowego, zmiany wizerunku urzędów pracy.

Deskryptory TESE: absolwent, absolwent szkoły wyższej, uniwersytet, szkoła wyższa, administracja edukacyjna, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, jakość kształcenia, program nauczania
TESE descriptors: school leaver, graduate, universty, higher education, educational administration, employability, quality of education, curriculum
Publikacje:
  • Głuszyński, J., Kwiatkowski, P., Kowalewska, A., Szut, J. i Glińska, E. (2011). Podlaski absolwent. Badanie absolwentów szkół wyższych kierunków: ekonomia, zarządzanie, zarządzanie i marketing, pedagogika, administracja, którzy ukończyli naukę w roku akademickim 2008/2009. Pobrane z http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl/uploads/upload/analizy__badania_progrnozy_projektowe/podlaski_absolwent/2011/podlaski_absolwent_p_2011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"