Abstrakt: |
Celem badania było prześledzenie losów absolwentów różnych typów szkół w województwie podlaskim z rocznika 2008/2009, kształcących się na kierunkach: ekonomia, zarządzanie, zarządzanie i marketing, pedagogika, administracja. Działania badawcze prowadzono w ramach projektu Podlaskie obserwatorium rynku pracy i prognoz gospodarczych, realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu 8: Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1.: Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.4.: Przewidywanie zmiany gospodarczej. Indywidualne wywiady pogłębione przeprowadzono z pięcioma przedstawicielami: Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Białymstoku, Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Politechniki Białostockiej, Uniwersytetu Białostockiego. Pytania badawcze dotyczyły oceny szkół wyższych na tle zapotrzebowania na absolwentów na regionalnym rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem kierunków: ekonomia, zarządzanie, zarządzanie i marketing, pedagogika i administracja. Indywidualne wywiady (za pomocą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo CATI oraz ankiety internetowej CAWI) przeprowadzono z 300 pracodawcami. Pytania badawcze dotyczyły opinii przedsiębiorców na temat podlaskich uczelni, oczekiwań dotyczących profilu zawodowego idealnego absolwenta, planów zatrudnienia absolwentów w najbliższym czasie. Wywiady (za pomocą ankiety internetowej CAWI) przeprowadzono z 734 absolwentami, którzy ukończyli edukację w roku akademickim 2008/2009. Pytania badawcze dotyczyły wyborów edukacyjnych, oceny ukończonego kierunku studiów (w tym zależności pomiędzy szkoleniem a zatrudnieniem), poszukiwania pierwszej pracy i oczekiwań wobec warunków zatrudnienia, aktualnej sytuacji zawodowej i planów na przyszłość, uczestnictwa w dalszym kształceniu. Dodatkowo opracowano omówienie losów absolwentów każdego z badanych kierunków studiów. Na podstawie wyników badania opracowano rekomendacje, m.in.: potrzeba zmiany modelu kształcenia wyższego, powiązania rozwoju kierunków i programów nauczania ze strategiami rozwoju województwa i regionu, tzw. elitaryzacji wykształcenia wyższego, podwyższenia wartości wykształcenia zawodowego, monitoringu losów zawodowych konkretnej uczelni i kierunku, promocji doradztwa zawodowego, zmiany wizerunku urzędów pracy. |
Publikacje: |
- Głuszyński, J., Kwiatkowski, P., Kowalewska, A., Szut, J. i Glińska, E. (2011). Podlaski absolwent. Badanie absolwentów szkół wyższych kierunków: ekonomia, zarządzanie, zarządzanie i marketing, pedagogika, administracja, którzy ukończyli naukę w roku akademickim 2008/2009. Pobrane z http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl/uploads/upload/analizy__badania_progrnozy_projektowe/podlaski_absolwent/2011/podlaski_absolwent_p_2011.pdf
|