BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podlaski absolwent 2009/2011
Kolejne lata cyklu: 2009 2010 2012
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Katarzyna Dębkowska, Jarosław Kilon, Anna Raczkowska, Adam Mirosław Walicki, Urszula Widelska
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie zawodowych losów absolwentów szkół wyższych kształcących się na kierunkach informatycznych, turystycznych i medycznych, którzy uzyskali świadectwo ukończenia nauki w latach 2009-2011. Badano absolwentów szkół z województwa podlaskiego. Działania badawcze prowadzono w ramach projektu Podlaskie obserwatorium rynku pracy i prognoz gospodarczych, realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.1.: Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.4.: Przewidywanie zmiany gospodarczej. Do badawczych celów szczegółowych zaliczono m.in.: pozyskanie aktualnej, syntetycznej informacji nt. szkół wyższych w województwie podlaskim kształcących w zawodach informatycznych, turystycznych i medycznych, liczby studentów i absolwentów kształconych na badanych kierunkach, w poszczególnych zawodach; określenie ścieżki kariery zawodowej absolwentów badanych kierunków; udzielenie odpowiedzi na pytanie: „Na jakim poziomie jakości szkoły wyższe, oferujące kształcenie na kierunkach objętych badaniem, przygotowują absolwentów do funkcjonowania na rynku pracy?”; ocenę stopnia nasycenia regionalnego rynku pracy absolwentami danego kierunku kształcenia aktualnie i w najbliższej przyszłości (5 lat). Próbę badawczą poza absolwentami stanowili także pracownicy uczelni, doradcy zawodowi, pośrednicy pracy oraz pracodawcy. Ogółem przebadano 611 absolwentów (w tym 12,8% stanowili studenci, którzy ukończyli kierunki turystyczne, 21,6% – informatyczne, 65,6% – medyczne). W badaniu zastosowano ankietę elektroniczną (technika CAWI). Posłużono się analizą danych zastanych dotyczących losów absolwentów. Wykorzystano metodologię ilościową i jakościową. Zastosowano dobór celowy, posługując się techniką kuli śniegowej. Wyniki badania wskazały, że jeden na trzech absolwentów kierunków turystycznych podjął pracę zgodnie z uzyskanym wykształceniem; z kolei odsetek ten wśród absolwentów kierunków medycznych wyniósł 92%. Studia na kierunku turystycznym, w opinii ankietowanych absolwentów, w niskim lub bardzo niskim stopniu przygotowują do praktycznego wykonywania zawodu; natomiast zdaniem absolwentów kierunków informatycznych – w dobrym lub bardzo dobrym stopniu. Głównymi trudnościami towarzyszącymi znalezieniu pracy (według absolwentów kierunków turystycznych) były czynniki leżące po stronie pracodawców (zbyt wysokie wymagania, wynagrodzenie nieadekwatne do oczekiwań) oraz czynniki rynkowe i instytucjonalne (brak ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy); absolwenci kierunków informatycznych dodatkowo wymieniali czynniki leżące po stronie poszukujących pracy (brak stażu i doświadczenia w zawodzie) oraz te wymienione powyżej. W opinii reprezentantów firm turystycznych absolwenci kierunków turystycznych powinni doskonalić przede wszystkim poziom wiedzy praktycznej (zwłaszcza z zakresu komunikacji marketingowej, systemów obsługi klienta oraz specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych); zdaniem pracodawców zatrudniających absolwentów kierunków informatycznych powinni oni także upraktycznić swoją wiedzę – głównie z zakresu zarządzania, przedsiębiorczości i marketingu; natomiast kadra menadżerska ochrony zdrowia wskazywała na potrzebę wzbogacenia programów studiów na kierunkach medycznych o przedmioty dotyczące szeroko rozumianej wiedzy menedżerskiej i ekonomicznej.

Deskryptory TESE: absolwent, pracodawca, rynek pracy, oferta edukacyjna, ewaluacja przez słuchaczy, ocena uczących się, dyplom ukończenia studiów wyższych
TESE descriptors: school leaver, employer, labour market, educational provision, evaluation by students, evaluation of students, higher education diploma
Publikacje:
  • Dębkowska, K., Widelska, U., Kilon, J., Walicki, A.M. i Raczkowska, A. (2012). Podlaski absolwent. Badanie losów zawodowych absolwentów szkół wyższych województwa podlaskiego, kierunków informatycznych, turystycznych i medycznych, którzy ukończyli naukę w latach 2009-2011. Pobrane z http://www.efs.gov.pl/analizyraportypodsumowania/baza_projektow_badawczych_efs/documents/raport%20vivade_losy%20zawodowe%20absolwent%C3%B3w.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"