BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Podlaski absolwent 2010
Projekt badawczy:
  • Podlaski Absolwent 2010
Kolejne lata cyklu: 2009 2010 2012
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Artur Gajdos, Małgorzata Walczak, Edyta Żmurkow
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie zawodowych losów absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (zasadniczych szkół zawodowych i techników) oraz szkół wyższych, kształcących w zawodzie budowlańca, którzy uzyskali świadectwo ukończenia nauki w 2010 roku. Zastosowano następujące techniki badawcze: analizę danych zastanych, indywidualne wywiady pogłębione, wywiady częściowo ustrukturyzowane, telefoniczne wywiady kwestionariuszowe ze wspomaganiem komputerowym. Badano absolwentów szkół z województwa podlaskiego (115 absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, 102 absolwentów zawodowych szkół średnich, 383 absolwentów wyższych szkół zawodowych). Działania badawcze prowadzono w ramach projektu Podlaskie obserwatorium rynku pracy i prognoz gospodarczych, realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu VIII: Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1.: Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.4.: Przewidywanie zmiany gospodarczej. Do badania przy użyciu telefonicznego wywiadu kwestionariuszowego wspomaganego komputerowo (CATI) przystąpiło 148 pracodawców działających w branży budowlanej w województwie podlaskim. Dodatkowo w badaniu wzięli udział przedstawiciele z dwóch Powiatowych Urzędów Pracy, z którymi także przeprowadzono wywiady. Respondenci oceniali jakość kształcenia regionalnych szkół średnich i wyższych w zawodach budowlanych, stopień przygotowania absolwentów do wykonywania zawodu; wskazywali także na potrzeby rynku pracy. Autorzy badania zaproponowali wprowadzenie istotnych zmian w sposobie kształcenia przyszłych kadr dla branży budowlanej, m.in.: powszechne doradztwo zawodowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i wyższych, usprawnienie funkcjonowania programu praktyk zawodowych, lepsze wyposażenie szkolnych pracowni praktycznej nauki zawodu, zwrócenie uwagi na kształtowanie u uczniów właściwych cech interpersonalnych, przydatnych w pracy zawodowej.

Deskryptory TESE: absolwent, absolwent szkoły wyższej, pracodawca, start zawodowy absolwentów, szkoła średnia o profilu zawodowym, szkoła wyższa
TESE descriptors: school leaver, graduate, employer, transition from school to work, vocational school, higher education
Publikacje:
  • Gajdos, A., Walczak, M. i Żmurkow, E. (2012). Podlaski absolwent. Badanie absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (zasadniczych szkół zawodowych, techników) oraz szkół wyższych zawodowych kształcących w zawodach budowlanych, którzy uzyskali świadectwo/dyplom ukończenia nauki w 2010 r. Pobrane z http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl/uploads/upload/analizy__badania_progrnozy_projektowe/podlaski_absolwent/Podlaski_Absolwent2012.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"