BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kwestia ubóstwa dzieci (na przykładzie Łodzi)
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Wielisława Warzywoda-Kruszyńska
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: czy w mieście istnieją obszary stanowiące enklawy biedy; gdzie są one rozlokowane; jakie grupy ludności są w nich najliczniej reprezentowane; jakie społeczne mechanizmy prowadzą do gromadzenia lub grupowania się tam ludności biednej; czy enklawy biedy ustalane na podstawie stopy biedy wśród ludności ogółem, wśród dzieci i młodzieży oraz wśród dorosłych znajdują się w tych samych punktach miasta. Obliczono wskaźnik pauperyzacji – udział ludzi biednych wśród mieszkańców różnie operacjonalizowanych jednostek przestrzennych (ulica, kwartał, jednostka urbanistyczna, pomocnicza jednostka samorządowa); podstawę wyliczeń stanowiły dane zawarte w bazie PESEL i bazach danych zgromadzonych w dzielnicowych filiach MOPS-u za rok 1996. Stwierdzono, że stopa biedy wśród dzieci była zdecydowanie wyższa niż wśród ludności dorosłej (odpowiednio 22,7-34% i 11-16%); dzieci były nadreprezentowane w populacji ludzi biednych (32,7-40,5%, w populacji ogółem 18,6-22,1%); liczba enklaw biedy wyznaczona na podstawie stopy biedy wśród dzieci była znacznie większa niż ustalona na podstawie stopy biedy wśród ludności ogółem; znacznie większa była też liczba dzieci mieszkających w enklawach biedy. Na podstawie wywiadów z pedagogami stwierdzono, że w enklawach biedy występowały wszystkie trzy formy relacji między ubóstwem dzieci a realizacją przez nie „kontraktu pedagogicznego”: wywiązywanie się tylko z niektórych postanowień kontraktu z powodu trudności finansowych, pozorowanie wywiązywania się z kontraktu, niewywiązywanie się w ogóle z jego postanowień wskutek nieposyłania dziecka do szkoły, maltretowania i niedożywiania.

Deskryptory TESE: obszar miejski, ubóstwo, dziecko, nierówność społeczna, niekorzystne położenie
TESE descriptors: urban area, poverty, child, social inequality, disadvantaged background
Publikacje:
  • Warzywoda-Kruszyńska, W. (1999). Kwestia ubóstwa dzieci (na przykładzie Łodzi). Problemy Polityki Społecznej, 1, 139-151.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"