BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kwestionariusz do pomiaru podejmowania ryzyka edukacyjnego
Data: [2008]
Badacz: Piotr Próchniak
Abstrakt:

Celem badania było określenie trafności i rzetelności Kwestionariusza Ryzyka Edukacyjnego własnej konstrukcji. Zadaniem narzędzia była diagnoza różnych aspektów związanych z podejmowaniem ryzyka w edukacji, w tym podejmowaniem ryzyka intelektualnego w szkole, ryzyka interpersonalnego w szkole oraz podejmowaniem ryzyka moralnego w szkole. Kwestionariusz składał się z 15 stwierdzeń, do których respondent ustosunkowywał się na pięcioskładnikowej skali Likerta. Badaniem objęto 123 studentów studiów stacjonarnych o średnim wieku równym 23,4 roku (SD = 2,15). W próbie znalazło się 70 kobiet i 53 mężczyzn. Analizę wyników przeprowadzono z wykorzystaniem analizy czynnikowej metodą głównych składowych Viramax. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że zamiast planowanych trzech czynników optymalnym rozwiązaniem było przyjęcie dwóch niezależnych czynników, jako że podejmowanie ryzyka intelektualnego i interpersonalnego tworzyło jeden wymiar. W rezultacie przyjęto czynniki: podejmowanie ryzyka intelektualnego (wyjaśnia 49% wariancji ocen) oraz podejmowanie ryzyka moralnego (wyjaśnia 16,5% wariancji ocen). Zbadano również rzetelność poszczególnych form podejmowania ryzyka; uzyskano dla pierwszej skali wartość alfa Cronbacha = .80, dla drugiej zaś – alfa Cronbacha = ,86.

Deskryptory TESE: student, relacje interpersonalne, inteligencja, postawa, szkoła wyższa, test standaryzowany, psychologia
TESE descriptors: student, interpersonal relations, intelligence, attitude, higher education, standardised test, psychology
Publikacje:
  • Próchniak, P. (2008). Kwestionariusz do pomiaru podejmowania ryzyka edukacyjnego. Edukacja, 4, 59-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"