BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samooceny dzieci kończących edukację przedszkolną
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: E. Czupek, M. Michalec, A. Podsiadło, Grażyna Rudkowska, M. Włoch
Abstrakt:

Celem badania była analiza poziomu i adekwatności samooceny w początkowym etapie ich kształtowania. Jedna z hipotez brzmiała: u dzieci kończących edukację przedszkolną poziom samooceny i adekwatności zależy od treści ocenianej cechy. Badaniem objęto 160 dzieci w wieku od sześciu do siedmiu lat (po 80 dziewcząt i chłopców) kończących trzy- albo czteroletnią edukację przedszkolną. Zastosowano skalę ocen do badania samooceny, Skalę Matryc Kolorowych J.C. Ravena, Skalę Ocen Reaktywności Przedszkolaka SOR1 E. Friedensberg; do sprawdzenia adekwatności samooceny wykorzystano arkusz obserwacyjny dla nauczycielek i test socjometryczny. Analizie poddano samooceny dotyczące funkcjonowania społecznego i umiejętności artystycznych. Samooceny dzieci były głównie pozytywne, badani nie wykazywali tendencji do przypisywania sobie najwyższych samoocen, częstotliwość samoocen dobrych i bardzo dobrych była zbliżona, ocen niskich – sporadyczna. Potwierdzono hipotezę, że na poziom samoocen wpływa treść ocenianej cechy; nie zależał on od płci dziecka; wyjątkiem była ocena własnej dbałości o porządek – dziewczęta oceniały się wyżej niż chłopcy. Dzieci wyżej oceniały swoje umiejętności artystyczne i samodzielność niż posłuszeństwo i popularność; współzależności między poziomami samoocen wydawały się świadczyć o kształtowaniu się u dzieci samowiedzy wiązkowej. Trafność samooceny była zależna od treści ocenianej cechy w niewielkim stopniu; częściej dzieci oceniały trafnie swoją samodzielność niż popularność i prospołeczność; dzieci popularne potrafiły trafnie ocenić swoją pozycję w grupie, dzieci niepopularne często oceniały ją nietrafnie; samoocena dbałości o porządek była zależna od płci. Dziewczęta miały tendencję do zaniżania oceny swojego posłuszeństwa, chłopcy – do zawyżania oceny posłuszeństwa i dbałości o porządek. Dzieci bardziej inteligentne oceniały swoją samodzielność wyżej i trafniej; u dziewcząt wyższy poziom inteligencji sprzyjał zaniżaniu samooceny posłuszeństwa. Dzieci mniej reaktywne wyżej i trafniej oceniały swoje posłuszeństwo i umiejętność rysowania; u chłopców wyższa reaktywność sprzyjała zawyżaniu samooceny samodzielności.

Deskryptory TESE: dziecko, edukacja przedszkolna, samoocena, płeć, osobowość, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: child, pre-primary education, self-evaluation, gender, personality, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Rudkowska, G. (1996/1997). Samooceny dzieci kończących edukację przedszkolną. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 49-50, 61-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"