Abstrakt: |
Celem badania było określenie samopoczucia sześciolatków i sytuacji, przedszkolnych albo rodzinnych, które powodują pojawienie się u nich lęków albo poczucia zagrożenia. Przebadano 127 dzieci z sześciu oddziałów przedszkolnych w szkołach wielkomiejskich. Posłużono się: kwestionariuszem rozmowy z dzieckiem – pytano o wydarzenia z życia przedszkolnego i ich ocenę, oczekiwania dzieci wobec przedszkola, więź z nauczycielami i kolegami z przedszkola; technikami projekcyjnymi; testem obrazkowym; listą zdań niedokończonych. Stwierdzono, że środowisko przedszkolne wywołuje u sześciolatków wiele negatywnych przeżyć, zwłaszcza zachowanie nauczyciela jest przez dzieci odbierane z lękiem (49,8%). 47,3% sześciolatków boi się nieakceptacji ze strony kolegów. Lęki wywołują także wymagania stawiane przez nauczycieli (37,9%). 43,8% badanych dzieci uznało złe warunki lokalowe za wywołujące u nich poczucie zagrożenia; wymieniano: hałas, przepełnione sale, zmiany nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły określić dużą rolę nauczyciela w utrzymaniu poczucia bezpieczeństwa dzieci przedszkolnych. Ponadto, należy zadbać o środowisko przedszkolne – miejsce zabawy i nauki powinno być stabilne i przewidywalne. Rolą nauczyciela jest zbadanie źródeł lękowych u dziecka, otoczenie go troską i próba wyeliminowania elementów, które zagrażają poczuciu bezpieczeństwa przedszkolaków. |