BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samopoczucie dzieci kończących edukację przedszkolną
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Elżbieta Misiorna
Abstrakt:

Celem badania było określenie samopoczucia sześciolatków i sytuacji, przedszkolnych albo rodzinnych, które powodują pojawienie się u nich lęków albo poczucia zagrożenia. Przebadano 127 dzieci z sześciu oddziałów przedszkolnych w szkołach wielkomiejskich. Posłużono się: kwestionariuszem rozmowy z dzieckiem – pytano o wydarzenia z życia przedszkolnego i ich ocenę, oczekiwania dzieci wobec przedszkola, więź z nauczycielami i kolegami z przedszkola; technikami projekcyjnymi; testem obrazkowym; listą zdań niedokończonych. Stwierdzono, że środowisko przedszkolne wywołuje u sześciolatków wiele negatywnych przeżyć, zwłaszcza zachowanie nauczyciela jest przez dzieci odbierane z lękiem (49,8%). 47,3% sześciolatków boi się nieakceptacji ze strony kolegów. Lęki wywołują także wymagania stawiane przez nauczycieli (37,9%). 43,8% badanych dzieci uznało złe warunki lokalowe za wywołujące u nich poczucie zagrożenia; wymieniano: hałas, przepełnione sale, zmiany nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły określić dużą rolę nauczyciela w utrzymaniu poczucia bezpieczeństwa dzieci przedszkolnych. Ponadto, należy zadbać o środowisko przedszkolne – miejsce zabawy i nauki powinno być stabilne i przewidywalne. Rolą nauczyciela jest zbadanie źródeł lękowych u dziecka, otoczenie go troską i próba wyeliminowania elementów, które zagrażają poczuciu bezpieczeństwa przedszkolaków. 

Deskryptory TESE: aranżacja przestrzeni, sala zajęć, placówka przedszkolna, liczebność klasy, edukacja przedszkolna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek wstępowania do szkoły, dziecko
TESE descriptors: space arrangement, classroom, pre-primary institution, class size, pre-primary education, transition from pre-primary to primary education, school starting age, child
Publikacje:
  • Misiorna, E. (1991). Samopoczucie dzieci kończących edukację przedszkolną. Ruch Pedagogiczny, 1-2, 77-88.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"