BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samopoczucie i bezpieczeństwo uczniów w szkole – efekt wdrażania programów naprawczych
Instytucja:
Data: październik 2011
Badacz: Magdalena Szumiec
Abstrakt:

Badanie ankietowe zrealizowano w ramach projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa na terenie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Wincentego Witosa w Giebułtowie (województwo małopolskie). Celem podjętych działań w toku wdrażanego programu naprawczego było zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkołe. Ankietą objęto uczniów (N = 160), nauczycieli (N = 21), a także rodziców. Na podstawie zgromadzonych wyników stwierdzono, że 34% respondentów było ofiarami przemocy. Do najczęstszych form agresji należały: przezywanie, wyśmiewanie, zaczepianie, szturchanie oraz straszenie pobiciem (w klasach pierwszych również kradzieże, wymuszenia pieniędzy lub jedzenia). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami okazało się również, że fakt bycia ofiarą przemocy zgłosiło 16% uczniów (84% nikogo nie powiadamiało). Wśród najczęściej wskazywanych miejsc przemocy znalazły się: okolice przystanku autobusowego (30%), korytarz szkolny (22%), internat (18%), toaleta (15%), autobus szkolny (5%), małpi gaj (4%), szatnia (3%), boisko szkolne (2%) oraz klasa (1%). Do bycia sprawcą przemocy przyznało się 8% uczniów (w tym 50% stanowiły dziewczęta). Wykazano, że 37% osób spośród sprawców przemocy w szkole działało bez współpracy innych osób, a 63% w grupie (zgodnie z deklaracjami respondentów większość przypadków stanowiła formę zabawy, prywatnych porachunków lub chęci zaimponowania innym). Ustalono ponadto, że 65% nauczycieli było świadkami przemocy w szkole. Jednocześnie 75% rodziców uważało, że ich dziecko nie doświadczyło w szkole przemocy (7% wskazało, że ich dziecko było ofiarą przemocy psychicznej, a 18% nie wiedziało, czy wobec dziecka stosowano jakąkolwiek przemoc).

Deskryptory TESE: młodzież, szkolnictwo średnie, szkoła średnia, bezpieczeństwo, dobre samopoczucie, uczeń, szkoła, program nauczania
TESE descriptors: youth, secondary education, secondary school, safety, well-being, pupil, school, curriculum
Publikacje:
  • Szumiec, M. (2013). Samopoczucie i bezpieczeństwo uczniów w szkole – efekt wdrażania programów naprawczych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate et Educatione Civili, 3, 79-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"