Tytuł badania: |
Samooceny a oceny rówieśników dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Grażyna Rudkowska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Poziom samoocen szczegółowych dzieci sześcioletnich jest zależny od treści ocenianej cechy. 2) Poziom samoocen szczegółowych dzieci dziewięcioletnich jest zależny od treści ocenianej cechy. Do zebrania materiału badawczego posłużono się skalą samoocen wybranych zachowań społecznych, urody, rysunku dowolnego i kopiowanego oraz skalą ocen rówieśników. Próbę stanowiło 160 dzieci (w tym 100 kończących edukację przedszkolną i 60 kończących klasę trzecią). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że sądy wartościujące o sobie i innych dzieci zaczynają formułować w wieku sześciu lat. Wykazano, że u wszystkich respondentów poziom samoocen szczegółowych był zależny od treści ocenianej cechy oraz od kontekstu sytuacyjnego. Okazało się również, że w sytuacji jednoznacznych kryteriów oceny nie występowało wśród badanych zjawisko faworyzacji subiektywnej. Zaobserwowano ponadto, że w niektórych przypadkach dzieci przypisywały rówieśnikom wyższe oceny niż sobie. |
Deskryptory TESE: |
dziecko, edukacja przedszkolna, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, zachowania, zachowania społeczne, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
child, pre-primary education, child rearing, childcare, behaviour, social behaviour, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Rudkowska, G. (2005). Samooceny a oceny rówieśników dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Psychologia Rozwojowa, 2, 61-71.
|