BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: E-edukacja seniorów jako element budowy społeczeństwa informacyjnego
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Łukasz Tomczyk
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii seniorów na temat uczenia się z wykorzystaniem internetu. Badana grupa liczyła 50 studentów-seniorów (w wieku od 55 do 78 lat), kształcących się na Cieszyńskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Za pomocą ankiety środowiskowej zadano pytania o chęć uczestniczenia w kursach e-learningowych, dotychczasowe doświadczenia, zalety i wady tego typu kursów, preferowany tryb nauki, deklarowaną wysokość odpłatności za szkolenia, ich tematykę oraz dostępność kursów internetowych przeznaczonych dla seniorów. Wyniki badania potwierdzają utrudniony dostęp seniorów do przeznaczonych dla nich kursów internetowych z racji ograniczonej oferty tego typu szkoleń, stąd też postulaty autora badania dotyczące m.in.: niwelowania zjawiska wykluczenia cyfrowego wśród osób w wieku poprodukcyjnym, ujednolicenia metodologii tworzenia kursów e-learningowych dla seniorów, propagowania idei uczenia się przez całe życie. 36% respondentów deklarowało, ze chcieliby uczestniczyć w kursach prowadzonych przez internet. Pozostali w ogóle nie byli zainteresowani taką formą kształcenia. Żaden z badanych nigdy nie brał udział w kursie e-learningowym. Badani byli najbardziej zainteresowani kursami poświęconymi zabezpieczaniu komputerów osobistych przed złośliwym oprogramowaniem, obsłudze oprogramowania biurowego, komunikacji przez internet. Za jedną z najważniejszych wad kursów e-learningowych badani uznali brak bezpośredniego kontaktu z prowadzącym zajęcia.

Deskryptory TESE: nauczanie na odległość, dorosły student, społeczeństwo wiedzy, e-kształcenie, edukacja dorosłych, uczenie się przez całe życie
TESE descriptors: distance learning, mature student, knowledge society, e-learning, adult education, lifelong learning
Publikacje:
  • Tomczyk, Ł. (2008). E-edukacja seniorów jako element budowy społeczeństwa informacyjnego. Pobrane z http://biblioteka.mwi.pl/index.php?option=com_k2&view=item&id=256:e-edukacja-senior%C3%B3w-jako-element-budowy-spo%C5%82ecze%C5%84stwa-informacyjnego&Itemid=3
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"