Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Jakie cechy charakteryzują ucznia zdolnego? 2) W jakim stopniu o sukcesie ucznia jako wykonawcy przesądzają wrodzone zdolności muzyczne, a w jakim inne cechy? Jakie są to cechy? 3) Proszę opisać, jakie aspekty składają się według Pani/Pana na idealne wykonanie utworu muzycznego na scenie przez ucznia? O udzielenie odpowiedzi poproszono 43 nauczycieli pracujących w średnich szkołach muzycznych w Krakowie (w tym: dziewięciu skrzypków, trzech wiolonczelistów, dziewięciu pianistów, sześciu teoretyków muzyki, pięciu nauczycieli gry na instrumentach dętych, dwóch akordeonistów, jednego wokalistę, jednego organistę, jednego gitarzystę; sześciu nauczycieli nie wpisało nazwy instrumentu). W wyniku analizy uzyskanych wypowiedzi stwierdzono, że większość badanych pedagogów, oceniając poziom zdolności ucznia, kierowała się przede wszystkim specyficznymi zdolnościami muzycznymi, czyli opanowaniem warsztatowym. W dalszej kolejności respondenci brali pod uwagę styl pracy wychowanka (62% wypowiedzi dotyczyło pracowitości). Spośród 198 stwierdzeń dotyczących aspektów idealnego wykonania utworu wyróżniono następujące kategorie znaczeniowe: dokładna realizacja zapisu nutowego (23,3%), opanowanie warsztatowo-techniczne (20,2%), interpretacja (18,7%), predyspozycje i zdolności muzyczne (13,6%), przygotowanie psychiczne (10,6%), strona komunikatywna (7,1%), odpowiednia oprawa występu (3,5%), emocje (3%). Zgromadzony materiał pozwolił określić obraz zdolnego ucznia jako osoby o wysokim poziomie zdolności specyficznych, która szybko się uczy i wytrwale opanowuje warsztat muzyczny codziennymi ćwiczeniami. Do cech sprzyjających rozwojowi zdolności ucznia zaliczano głównie wytrwałość i odporność psychiczną oraz wysoki poziom motywacji wewnętrznej. |