BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efekt Pigmaliona w praktyce. Obraz ucznia zdolnego u nauczycieli szkół muzycznych a oczekiwania wobec jego funkcjonowania na scenie
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Julia Kaleńska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Jakie cechy charakteryzują ucznia zdolnego? 2) W jakim stopniu o sukcesie ucznia jako wykonawcy przesądzają wrodzone zdolności muzyczne, a w jakim inne cechy? Jakie są to cechy? 3) Proszę opisać, jakie aspekty składają się według Pani/Pana na idealne wykonanie utworu muzycznego na scenie przez ucznia? O udzielenie odpowiedzi poproszono 43 nauczycieli pracujących w średnich szkołach muzycznych w Krakowie (w tym: dziewięciu skrzypków, trzech wiolonczelistów, dziewięciu pianistów, sześciu teoretyków muzyki, pięciu nauczycieli gry na instrumentach dętych, dwóch akordeonistów, jednego wokalistę, jednego organistę, jednego gitarzystę; sześciu nauczycieli nie wpisało nazwy instrumentu). W wyniku analizy uzyskanych wypowiedzi stwierdzono, że większość badanych pedagogów, oceniając poziom zdolności ucznia, kierowała się przede wszystkim specyficznymi zdolnościami muzycznymi, czyli opanowaniem warsztatowym. W dalszej kolejności respondenci brali pod uwagę styl pracy wychowanka (62% wypowiedzi dotyczyło pracowitości). Spośród 198 stwierdzeń dotyczących aspektów idealnego wykonania utworu wyróżniono następujące kategorie znaczeniowe: dokładna realizacja zapisu nutowego (23,3%), opanowanie warsztatowo-techniczne (20,2%), interpretacja (18,7%), predyspozycje i zdolności muzyczne (13,6%), przygotowanie psychiczne (10,6%), strona komunikatywna (7,1%), odpowiednia oprawa występu (3,5%), emocje (3%). Zgromadzony materiał pozwolił określić obraz zdolnego ucznia jako osoby o wysokim poziomie zdolności specyficznych, która szybko się uczy i wytrwale opanowuje warsztat muzyczny codziennymi ćwiczeniami. Do cech sprzyjających rozwojowi zdolności ucznia zaliczano głównie wytrwałość i odporność psychiczną oraz wysoki poziom motywacji wewnętrznej.

Deskryptory TESE: szkoła artystyczna, uczeń, kreatywność, postępy w nauce, efekt uczenia się, postawa
TESE descriptors: art school, pupil, creativity, study progress, learning outcome, attitude
Publikacje:
  • Kaleńska, J. (2008). Efekt Pigmaliona w praktyce. Obraz ucznia zdolnego u nauczycieli szkół muzycznych a oczekiwania wobec jego funkcjonowania na scenie. W: W. Limont, J. Cieślikowska i J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość (t. 2, s. 13-28). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"