Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie uczniów na temat szkolnych wzorów osobowych. W badaniu wzięło udział 87 uczniów, w tym 29 dziewcząt i 33 chłopców ze Szkoły Podstawowej nr 8 w Siedlcach oraz 9 dziewcząt i 16 chłopców ze Szkoły Podstawowej Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Siedlcach. Badanie wykazało, że dla uczniów szkół podstawowych obu typów najważniejsza jest przede wszystkim wiedza nauczyciela, najmniej istotny zaś jest jego wygląd. Respondenci najczęściej wybierali określenia: inteligentny, umie zainteresować lekcją. Uczennice bardzo często wybierały formułę: umie porozmawiać na każdy temat, a chłopcy: opowiada dużo ciekawostek. Oprócz inteligencji w hierarchii wzorów osobowych nauczyciela znalazło się także stwierdzenie: potrafi przekonać, że przedmiot, którego uczy, jest ciekawy. Do najważniejszych umiejętności praktycznych uczniowie zaliczyli: zrozumiałe tłumaczenie materiału podczas lekcji, dobry kontakt z uczniami oraz umiejętność zachęcenia do pracy. Dziewczęta często wybierały również określenie: dokładny, a chłopcy: potrafi bawić się z uczniami. Dla chłopców poza tym liczyły się takie umiejętności jak: wysportowany i zręczny. Do pożądanych zachowań nauczyciela należały – w opinii uczniów z obu typów szkół – następujące: sprawiedliwy, miły, z poczuciem humoru, wyrozumiały, w dalszej kolejności: życzliwy, wesoły, wymagający, opanowany, konsekwentny. Najmniej wskazań otrzymała wartość: religijny. Respondenci rzadko wybierali takie cechy wyglądu zewnętrznego jak: gustowny ubiór, ładny i skromny ubiór, luźny styl ubierania. Najmniej istotna okazała się wartość: przystojny. Można zatem stwierdzić – na podstawie wyników badania – że dla uczniów najistotniejsze są u nauczycieli kompetencje zawodowe: posiadana wiedza i umiejętności konieczne do sprawowania funkcji wychowawcy.
|