BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolne wzory osobowe w opinii uczniów
Data: wrzesień 1995
Badacz: Anna Oskroba, Ewa Świerk
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie uczniów na temat szkolnych wzorów osobowych. W badaniu wzięło udział 87 uczniów, w tym 29 dziewcząt i 33 chłopców ze Szkoły Podstawowej nr 8 w Siedlcach oraz 9 dziewcząt i 16 chłopców ze Szkoły Podstawowej Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Siedlcach. Badanie wykazało, że dla uczniów szkół podstawowych obu typów najważniejsza jest przede wszystkim wiedza nauczyciela, najmniej istotny zaś jest jego wygląd. Respondenci najczęściej wybierali określenia: inteligentny, umie zainteresować lekcją. Uczennice bardzo często wybierały formułę: umie porozmawiać na każdy temat, a chłopcy: opowiada dużo ciekawostek. Oprócz inteligencji w hierarchii wzorów osobowych nauczyciela znalazło się także stwierdzenie: potrafi przekonać, że przedmiot, którego uczy, jest ciekawy. Do najważniejszych umiejętności praktycznych uczniowie zaliczyli: zrozumiałe tłumaczenie materiału podczas lekcji, dobry kontakt z uczniami oraz umiejętność zachęcenia do pracy. Dziewczęta często wybierały również określenie: dokładny, a chłopcy: potrafi bawić się z uczniami. Dla chłopców poza tym liczyły się takie umiejętności jak: wysportowany i zręczny. Do pożądanych zachowań nauczyciela należały – w opinii uczniów z obu typów szkół – następujące: sprawiedliwy, miły, z poczuciem humoru, wyrozumiały, w dalszej kolejności: życzliwy, wesoły, wymagający, opanowany, konsekwentny. Najmniej wskazań otrzymała wartość: religijny. Respondenci rzadko wybierali takie cechy wyglądu zewnętrznego jak: gustowny ubiór, ładny i skromny ubiór, luźny styl ubierania. Najmniej istotna okazała się wartość: przystojny. Można zatem stwierdzić – na podstawie wyników badania – że dla uczniów najistotniejsze są u nauczycieli kompetencje zawodowe: posiadana wiedza i umiejętności konieczne do sprawowania funkcji wychowawcy.
 

Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczyciel bez kwalifikacji, nauczyciel przedmiotu, nauczyciel z kwalifikacjami, postawa wobec szkoły, krytycyzm, osobowość
TESE descriptors: teacher, non-qualified teacher, specialist teacher, qualified teacher, attitude towards school, critical sense, personality
Publikacje:
  • Oskroba, A. i Świerk, E. (1996). Szkolne wzory osobowe w opinii uczniów. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 29-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"