BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość rzeczywistości
Data: [1996]
Badacz: Hanna Grzesiowska, Barbara Karolczak-Biernacka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie uczniów i nauczycieli na temat problemów szkolnych oraz poszczególnych obszarów funkcjonowania szkoły. Próbowano stwierdzić, jakie opinie uczniów i nauczycieli są najbardziej i najmniej zbieżne. W badaniu wzięło udział 60 nauczycieli oraz 100 uczniów klas ósmych z dwóch szkół podstawowych w małym mieście. Posłużono się skalą do pomiaru stresu szkolnego M.J. Fimiana – Inwentarzem Stresu Uczniowskiego. 37% nauczycieli i 70% uczniów ze szkoły nr 1 twierdziło, że niektórzy nauczyciele mają nad nimi przewagę. 80% nauczycieli z tej szkoły uznało siebie za autorytety w swoich przedmiotach (podobną opinię wyraziło 52% uczniów). 40% uczniów stwierdziło, że nauczyciele są dla nich autorytetami moralnymi. 36% nauczycieli miało poczucie, że są lubiani przez uczniów; spośród nauczycieli 77% deklarowało, że lubią swoich uczniów. W szkole nr 2 uczniowie stwierdzili (28%), że nauczyciele są ich autorytetami moralnymi. Tyle samo badanych uczniów odczuwało, że są lubiani przez swoich nauczycieli (90% nauczycieli z tej szkoły zadeklarowało, że lubili uczniów). 76% uczniów przyznało, że przydaje im się pomoc nauczycieli (podobnie twierdziło 30% uczniów ze szkoły nr 1). 58% uczniów z tej placówki przyznało, że łatwo jest im rozmawiać z nauczycielami (prawie tyle samo osób ze szkoły nr 1 wyraziło podobną opinię). 66% badanych uczniów twierdziło, że niektórzy koledzy są od nich lepiej traktowani. 90% uczniów ze szkoły nr 1 zgodziło się ze stwierdzeniem, że szkoła uczy ich pracowitości. Co ciekawe, z tą opinią zgodziło się mniej nauczycieli w porównaniu z uczniami – 70%. Także częściej w opinii uczniów niż nauczycieli szkoła uczyła ucznia odpowiedzialności (84% uczniów i 77% nauczycieli ze szkoły nr 1). W szkole nr 2 z tym stwierdzeniem zgodziło się 82% uczniów i 90% nauczycieli. W opinii nauczycieli szkoła nr 1 w większym stopniu rozwijała inteligencję uczniów i ich osobowość. Uczniowie także zwracali uwagę na rolę tej placówki w rozwijaniu inteligencji. Szkoła nr 2 – w opinii nauczycieli – przede wszystkim uczyła odpowiedzialności, dążenia do sukcesu, uczciwości, rozwijała inteligencję oraz osobowość ucznia. W opinii uczniów placówka ta rozwijała ich inteligencję oraz uczyła dążenia do sukcesu, odpowiedzialności, współpracy oraz rozwijała ambicję. Nauczyciele i uczniowie okazali się najbardziej zgodni w opiniach, że szkoła uczy dbać o własny rozwój, rozwija inteligencję, uczy dążyć do sukcesu i być odpowiedzialnym. Najwięcej rozbieżności między nauczycielami i uczniami pojawiło się w opiniach stwierdzających, że szkoła uczy życzliwości, uczciwości, rozumienia problemów współczesnego świata, dbałości o swoją godność, współpracy i bycia ambitnym.

Deskryptory TESE: postawa, postawa wobec szkoły, relacja dorosły – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, uczestnictwo nauczycieli, uczestnictwo, inteligencja, efekt uczenia się
TESE descriptors: attitude, attitude towards school, adult-child relation, teacher-student relation, teacher participation, participation, intelligence, learning outcome
Publikacje:
  • Karolczak-Biernacka, B. (1996). Świadomość rzeczywistości. Panel w szkole. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 12-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"