BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość przeobrażeń pracy wśród nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych
Data: styczeń 2005 – luty 2005
Badacz: Andrzej Aftański
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu świadomości przeobrażeń pracy w społeczeństwie wśród nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych, przy uwzględnieniu ich orientacji na rozwój zawodowy, stażu pracy pedagogicznej, stażu na kolejny stopień awansu zawodowego oraz zmiennych demograficznych. Zastosowano narzędzie badawcze własnej konstrukcji, które łączyło cechy ankiety, skali ocen oraz testu wiadomości. Badaniem objęto 202 nauczycieli zatrudnionych na pełnym etacie w 22 szkołach zawodowych we wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom świadomości nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych związanej ze współczesnymi przemianami pracy okazał się stosunkowo niski i zależny od orientacji na rozwój zawodowy. Nauczyciele rozumieli konieczność przywiązywania dużej wagi do kształcenia informatycznego oraz dostrzegali potrzebę edukacji ustawicznej. Rzadko jednak orientowali się w problemach globalizacji oraz nie dostrzegali zagrożeń związanych z dematerializacją i intelektualizacją pracy. Respondenci obawiali się istotnych zmian w wykonywaniu i postrzeganiu społecznym swojej profesji, w szczególności zaś obawiali się utraty autorytetu. Postawa nauczycieli wobec systemu kształcenia zawodowego okazała się krytyczna. Dostrzegali wiele wad w treściach i metodach kształcenia oraz programach nauczania, wskazując przede wszystkim na niewystarczające nasycenie treści edukacji zawodowej zastosowaniem technologii informacyjnych (TIK). Ich zdaniem szkoła zawodowa nie przygotowywała w wystarczającym stopniu do wejścia na rynek pracy, a zajęcia szkolne realizowane w laboratoriach odbiegały od rzeczywistych zadań zawodowych.

Deskryptory TESE: praca, rynek pracy, nauczyciel, kształcenie i szkolenie zawodowe, postawa
TESE descriptors: labour, labour market, teacher, vocational education and training, attitude
Publikacje:
  • Aftański, A. (2006). Świadomość przeobrażeń pracy wśród nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych. Edukacja, 1, 49-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"