Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu świadomości przeobrażeń pracy w społeczeństwie wśród nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych, przy uwzględnieniu ich orientacji na rozwój zawodowy, stażu pracy pedagogicznej, stażu na kolejny stopień awansu zawodowego oraz zmiennych demograficznych. Zastosowano narzędzie badawcze własnej konstrukcji, które łączyło cechy ankiety, skali ocen oraz testu wiadomości. Badaniem objęto 202 nauczycieli zatrudnionych na pełnym etacie w 22 szkołach zawodowych we wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom świadomości nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych związanej ze współczesnymi przemianami pracy okazał się stosunkowo niski i zależny od orientacji na rozwój zawodowy. Nauczyciele rozumieli konieczność przywiązywania dużej wagi do kształcenia informatycznego oraz dostrzegali potrzebę edukacji ustawicznej. Rzadko jednak orientowali się w problemach globalizacji oraz nie dostrzegali zagrożeń związanych z dematerializacją i intelektualizacją pracy. Respondenci obawiali się istotnych zmian w wykonywaniu i postrzeganiu społecznym swojej profesji, w szczególności zaś obawiali się utraty autorytetu. Postawa nauczycieli wobec systemu kształcenia zawodowego okazała się krytyczna. Dostrzegali wiele wad w treściach i metodach kształcenia oraz programach nauczania, wskazując przede wszystkim na niewystarczające nasycenie treści edukacji zawodowej zastosowaniem technologii informacyjnych (TIK). Ich zdaniem szkoła zawodowa nie przygotowywała w wystarczającym stopniu do wejścia na rynek pracy, a zajęcia szkolne realizowane w laboratoriach odbiegały od rzeczywistych zadań zawodowych. |