BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Środowiska edukacji kulturalnej w małych miastach i na wsi w perspektywie młodzieży
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Wiesława Pielasińska, Krystyna Ewa Siellawa-Kolbowska, Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz, Andrzej Paweł Wejland
Abstrakt:

Celem badań było zebranie opinii uczniów o nauczaniu muzycznym i plastycznym w szkołach. Łącznie przebadano 1041 osób z ostatnich klas szkół podstawowych w małych miastach i na wsiach. Na ogół uczniowie pozytywnie wypowiadali się na temat lekcji muzyki i plastyki. 70% respondentów chciałoby, żeby lekcje z przedmiotów artystycznych pozostały w niezmienionym zakresie w programie nauczania. 14% badanych opowiedziało się za ograniczeniem obu przedmiotów, 12% domagało się ich zlikwidowania. Okazało się, że za usunięciem obu przedmiotów częściej opowiadali się uczniowie z rodzin o wyższym statusie społecznym. Płeć również była czynnikiem różnicującym opinie o przedmiotach artystycznych – za zlikwidowaniem lekcji muzyki opowiedziało się 21% chłopców i tylko 7% dziewcząt, za usunięciem lekcji plastyki – 17% chłopców i 6% dziewcząt. 0,5% respondentów, w których szkołach nie odbywały się lekcje artystyczne, chciałoby, aby były prowadzone w ich placówkach. 47% badanych twierdziło, że na lekcjach muzyki uczą się przede wszystkim śpiewu i gry na instrumentach, 60% ankietowanych uważało, że lekcje plastyki uczą ich głównie malowania i rysowania. Młodzież zatem traktowała przedmioty artystyczne przede wszystkim przez aspekt pragmatyczny. O czynnikach przyjemnościowych mówiło 42% badanych, dla których lekcje plastyki i muzyki kojarzyły się z zabawą. 25% respondentów było świadomych, że do celów edukacji plastycznej i muzycznej należy kształtowanie umiejętności odbioru dzieł artystycznych i muzycznych (w tej grupie głównie uczniowie z rodzin inteligenckich). 29% uczniów uważało, że lekcje muzyki rozwijają ich zainteresowania. Okazało się, że dla badanych uczniów ze wsi i małych miast lekcje muzyki i plastyki stanowią jedyną okazję do kontaktu ze sztuką. W wolnym czasie młodzież głównie słuchała muzyki młodzieżowej (85% wskazań) i oglądała telewizję (75%). 40% respondentów w wolnym czasie czytało książki, dwa razy częściej były to dziewczęta; odsetek czytających w wolnym czasie był większy w przypadku uczniów z rodzin inteligenckich. 36% wszystkich respondentów chciałoby, aby w ich szkołach odbywały się zajęcia w ramach kół zainteresowań. W szkołach, w których takie zajęcia się odbywały, największym zainteresowaniem uczniów cieszyły się kółka sportowe oraz językowe. Na pozalekcyjne zajęcia sportowe uczęszczało 27% ósmoklasistów, a na językowe – 20%. Na zajęcia plastyczne i muzyczne chodziło 5–7% badanych. Około 70% badanych uważało, że to szkoła, nauczyciele i rodzice uczą ich korzystać z kultury i zachęcają do kontaktów z kulturą.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, edukacja artystyczna, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, zajęcia kulturalne, zajęcia twórcze, zajęcia pozalekcyjne, obszar miejski, obszar wiejski, niezadowolenie ze szkoły, muzyka
TESE descriptors: attitude towards school, art education, music education, drawing, cultural activities, creative activities, supervised study, urban area, rural area, school disaffection, music
Publikacje:
  • Środowiska edukacji kulturalnej w małych miastach i na wsi w perspektywie młodzieży. Raport z badań. (1995). Warszawa.
  • Pielasińska, W. (1992). Edukacja kulturalna – sytuacja i możliwości, zarys problematyki badawczej [Niepublikowany maszynopis]. Warszawa.
  • Wejland, A.P. (1992). Monitoring środowisk edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży. Projekt badania pilotażowego [Niepublikowany maszynopis]. Warszawa.
  • Wejland, A.P. (1992). Zarys koncepcji [Niepublikowany maszynopis]. Warszawa.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"