BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Środkowoeuropejskie życie „na pograniczu” w świetle opinii studentów, czyli co Środkowoeuropejczycy wnieśli do zjednoczonej Europy
Data: październik 2006 – marzec 2007
Badacz: Agnieszka Pawlak
Abstrakt:

Badaniem objęto celowo dobraną próbę 245 studentów Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Świętokrzyskiej. Badani studiowali na sześciu kierunkach: ekonomii, finansach i bankowości, socjologii, europeistyce, politologii i historii. W badanej próbie blisko 62% respondentów stanowiły kobiety. 71,2% ankietowanych studiowało w trybie stacjonarnym. Prawie 18% badanych czerpało informacje o integracji europejskiej z internetu. Ponad 15% jako źródło informacji na ten temat wskazało prasę. 13,6% wskazań dotyczyło telewizji, a książek – 9%. 37,1% badanych uważało, że Europa Środkowa zdecydowanie istnieje, 43,7% twierdziło, że raczej istnieje, 13,9% zaznaczyło odpowiedź: raczej nie. Za zdecydowanym nieistnieniem Europy Środkowej opowiedziało się zaledwie 1,2% ankietowanych; nie potrafiło jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie nieco ponad 4% studentów. Europę Środkową w wąskim sensie traktowało 87,05% badanych, co wiązało się z ograniczeniem pojęcia do takich krajów jak Polska, Czechy, Węgry, Słowacja. Do zakresu przestrzennego Europy Środkowo-Wschodniej 44,01% zaliczyło takie kraje jak Polska, Czechy, Węgry, Słowacja, Rumunia, Bułgaria, Słowenia, Macedonia, Chorwacja, Serbia, Czarnogóra, Albania. Co piąta badana osoba uważała, że pozytywną cechą mieszkańca Europy Środkowej jest jego zaradność, 16,5% wskazało gościnność, 14,4% przywiązanie do rodziny, po 7,7% katolicyzm i szacunek do tradycji. Najmniej wskazań otrzymały takie cechy jak realizm, lojalność, nieufność, pokora i duma (po 0,5%, czyli po jednym wskazaniu). Za najbardziej negatywną cechę osób z Europy Środkowej uznali respondenci kombinatorstwo (18,8% wskazań). Na kolejnych miejscach znalazły się: kłótliwość (10,8%), pasywność (8,6%), nietolerancja (7,5%) i inne.

Deskryptory TESE: Europa, student, Unia Europejska, Czechosłowacja, Węgry, wiedza, rozumienie, postawa, katolicyzm
TESE descriptors: Europe, student, European Union, Czechoslovakia, Hungary, knowledge, comprehension, attitude, Catholicism
Publikacje:
  • Pawlak, A. (2008). Środkowoeuropejskie życie „na pograniczu” w świetle opinii studentów, czyli co Środkowoeuropejczycy wnieśli do zjednoczonej Europy. Pogranicze: studia społeczne, XIV, 78-97.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"