BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O edukacji muzycznej i plastycznej
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Krystyna Milczarek
Abstrakt:

Celem ankiety było zebranie opinii nauczycieli muzyki i plastyki na temat przedmiotów, których uczyli. Ankietę wypełniły 94 osoby, wszystkie legitymowały się wyższym wykształceniem. 2/3 respondentów nie odczuwało ze strony dyrektorów szkół jakiegokolwiek lekceważenia wobec przedmiotów artystycznych. Pozytywny stosunek uczniów do lekcji muzyki i plastyki dostrzegało około 30% nauczycieli plastyki i około 50% nauczycieli muzyki. Blisko 30–35% nauczycieli przedmiotów artystycznych twierdziło, że nauczyciele innych przedmiotów nie odnoszą się do lekcji artystycznych z lekceważeniem. W ocenie respondentów najmniej pozytywny stosunek do lekcji muzyki i plastyki mieli rodzice uczniów (około 10% badanych uważało, że rodzice mają pozytywny stosunek do tych przedmiotów). Negatywny stosunek rodziców dużo częściej dostrzegali nauczyciele pracujący w szkołach na wsi. Na negatywną postawę rodziców zwracali uwagę przede wszystkim nauczyciele młodzi, o najkrótszym stażu pracy. O negatywnym stosunku uczniów do lekcji muzyki byli najczęściej przekonani nauczyciele z dużych miast, powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Byli to również nauczyciele z wyższym formalnym wykształceniem muzycznym, które mogło się z kolei przekładać na ambitniejsze podejście do nauczania przedmiotu i większe wymagania wobec uczniów. W relacjach nauczyciel muzyki – uczeń nie miały znaczenia takie czynniki jak: wiek nauczyciela, długość stażu pracy w zawodzie, rodzaj i tryb studiów na uczelni. Opinii nauczycieli nie można w tym wypadku uznać za reprezentatywne, gdyż na ankiety odpowiedziały osoby z bardzo wysokimi kwalifikacjami. Stwierdzono jednak, że kompetencje uczniów w zakresie muzyki są bardzo niskie i odbiegają znacznie od umiejętności uczniów w tym zakresie z innych krajów europejskich. Należy rozbieżności te uwzględnić w zmianach w systemie oświaty, który to powinien oddziaływać na poprawę stanu umiejętności muzycznych uczniów kończących szkołę podstawową.

Deskryptory TESE: edukacja artystyczna, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, nauczyciel, nauczyciel przedmiotu, nauczyciel z kwalifikacjami, uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła, niezadowolenie ze szkoły, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia kulturalne, muzyka
TESE descriptors: art education, music education, drawing, teacher, specialist teacher, qualified teacher, parent participation, parent-school relation, school disaffection, supervised study, cultural activities, music
Publikacje:
  • Milczarek, K. (1996). O edukacji muzycznej i plastycznej. Przygotowanie do Życia (dod.). Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 7-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"